|
|
|
|---|---|
|
Frågan lyder, räcker det att byta kontakten på en elspegel med minne för att få värmen och inställningen att fungera på en bil utan minne? Alltså bara använda de kablar som just går till de funktionerna och låta resterande kablar sluta i tomma intet. Eller måste man byta motor och all kabeldragning? Mvh Stephan | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Av egen erfarenhet så vet jag att de ska gå att använda samma kablage då resterande kablage till minne inte blir kopplat någonstans. Sammanfattat så behöver du inte göra något alls. Detta gäller e39 men det borde vara samma på din e34. |
|
Utmärkt! Enligt HD91 så krävs det motorbyte om man gör tvärtom mot vad jag tänker göra. Skönt att det inte krävs för mig:). Inge kul att behöva plocka i sär speglar och hålla på. Tack för svaret! Mvh Stephan |
|
|
Stephan; jag vet inte hur det är med E34, men på E39 finns minnet inte i själva speglarna. Minnet till både backspeglar, ratt och stolar sitter i någon av boxarna under elstolarna. Den boxen kommunicerar i sin tur med minnesreglaget i dörrsidan, skickar ut önskade lägen till ställmotorerna speglarna, rattstången och stolarna. Det upptäckte jag genom trial end error s.a.s, när jag själv bytte stolar i en E39. Jag har även skruvat isär backspeglarna i atomer (i samband med lackering) och inte hittat någon elektronik i dem, annat än ställmotor och elkablar. Jag tror med andra ord att du inte behöver byta något, med reservation för att jag inte har koll på E34. På E39 är det iaf så att samma standardkontakt används, men det kan finnas en eller två extra kontakter beroende på om det är speglar med automatisk avbländing eller ej, eller om det finns värme eller ej (alla europeiska bilar har väl värme?) |
|
|
P.S. På E39 sitter backspeglarna med tre st Torx T-20 från insidan. Man hittar dem genom att lossa alla gummilister och själva beklädnaden av fönsterbågen (lossas med fingerkraft) Sladdhärvan från bsckspegeln på e39 löper genom en kanal med en skumgummitätning, och det ör där som det kan finnas några sladdar mer eller mindre, och någon kontakt mer eller mindre, beroende på funktion i spegeln. Doxk finns ingen minnesfunktion i själva spegeln. |
|
|
Jag kan inte lova att det är på samma sätt som i de lastmaskiner jag själv programmerat nyligen, men där fungerar det så här: Själva justeringen görs genom att ställmotorn håller reda på resistans i X och Y-led. T ex 50 ohm skulle kunna betyda max upp, 1500 ohm max ner, och motsvarande i sidled. Själva minnesfunktionen är alltså en registrerad resistans, t ex X:470 ohm, Y:230 ohm för vänster spegel. Sedan är det en liten ECU (en liten dator) under stolen som kör motorn och hela tiden lyssnar på resistansen för att avgöra när den uppnått önskad position. Resistansen kan uppenbarligen frågas på via K-Bus interfacet. Själva resistansfunktionen skulle kunna saknas i dina speglar, om de är specifikt byggda för en bil utan minne för speglarna, och det blivit billigare för tillberkaren att bygga två olika ställmotorer - en med resistor och en utan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.