|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade en vevhusförfrysning för några veckor sedan. Tog och städade upp motorn enligt konstens alla regler från olja i cylindrarna, bytte tändstift, bytte till ny olja. Fick igång bilen…men den gick extremt skakigt och var orkeslös. Körde en Carsoft scanning av bilen och såg problem på tre cylindrar. Bytte en tändspole som var trasig vilket löste problemet på en cylinder. Nu började bilen gå något bättre. Två cylindrar kvar. De fick nya tändspolar också men problemet kvarstod. Felkod från Carsoft: F3/F9 - Misfire, cylinder 6, misfiring with cylinder cutout (Misfire CARB_A), low fuel level signal, active during fault entry Samma felkod på cylinder 4, Har någon en bra idé på åtgärd? Läcker det luft någonstans i systemet? Hälsningar Anders | |
| Kan det vara så att Ventilkåpspackning gått sönder i samband med vevhusförfrysningen...och att detta generera fel som misfire på cylinder 4 och 6? | |
|
Hallå! Tänkte jag bara skulle rapportera och stänga denna tråden. Hade problem efter en vevhusförfrysning med cylinder 4 och 6. Misfire. Efter byte av tändstift, tändspolar på dessa cylindrar och felkoder om misfire i CarSoft infann sig en en grym oroskänsla att topplocket kanske ändå blivit skevt vid vevhusförfrysningen. Så jag åkte till mina vänner på Auto Clinique. Har servat där under 8 år med 4 olika BMWs med gott resultat. AutoClinique sökte igenom och trodde nog också en läckande topp...men gjorde en kompressionsmätning på alla cylindrar. Men motorn hade grymt bra kompression. Skönt! Efter mer felsökning hittade att den den elektroniska motorstyrboxen hade två brända utgångar. (Gissa vilka...givetvis utgångarna för cylinder 4 och 6). CarSoft kan tyvärr inte se denna typ av problem i denna låda. Enbart en sådan ny sådan låda kostar hos BMW 11000...men AutoClinique fixade en låda från skroten(Typ 1500 kr) som suttit i en BMW 330. Sen flyttade man intelligensen från min gamla låda till den nya så att den passade min X5, Sen gick bilen som en klocka!! Visst - det kostade ändå en slant och fixa ovanstående samt att man bytte rör och membran för vevhuset, ny olja lite annat...men det var nog långt i från vad en service på en auktoriserad verkstad skulle ha kostat med nya grejer från BMW. Fördel Auto Clinique! Nöjd BMW Gubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.