AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.010

Rasad koppling/svänghjul 525 E34

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Vinterbilen råkade ut för haveri igår, jag hade varvat ur tvåans växel och skulle mosa i trean när det inte gick som tänkt. Fick inte i treans växel och märkte att kopplingspedalen var i golvet.

Jag var tvungen att vålda i tvåans växel och då kom pedalen upp igen men kändes rätt skum. Samtidigt slirar kopplingen rejält vid minsta gaspådrag samtidigt som det hoppar/skuttar rejält från drivlinan. Hade nästan misstänkt nåt med bakaxeln om det inte hade vart för kopplingspedalen.

Att det är troligt att kopplingen rasat är jag med på, men var kommer skuttandet ifrån? Är det dubbelmassesvänghjulet som gett sig? Hydraulikproblem hade jag kunnat köpa också om det inte vore för skuttandet.

Givetvis vore det bästa att riva ner lådan och kolla men jag är lite tveksam till om jag känner att det är värt att kosta på den här bilen några mer pengar eller tid. Drar iväg en hel del om svänghjulet är skrot.

525 Touring -95 med uppgraderad lamelldiff, rostfritt avgas, hella black strålkastare, sänkfjädrar och sportdämpare, 18" sommardäck, 17" vinterdäck på alufälg m.m borde man väl kunna få en liten slant för som reservdelsbil i värsta fall :)
Bara och beklaga händelsen...

Skulle du bestämma dig för att skrota bilen kan jag tänka mig att hämta lite delar iofs.

Karl F.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Så är det med gamla bilar, hade fyra roliga vintrar med den.

Har bestämt mig för att det inte är värt att laga den. Har dock inte tid eller plats att slakta den i mitt garage så den får gå som komplett reservdelsbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.