AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.971

Startproblem e39 530D

Stötte på lite problem med en e39 530D 2003 automat när jag hade bytt bromsarna på den. Så nu vill den inte starta längre. Men jag hör att bränslepumpen drar och att startmotorn klickar utan att dra runt motorn. Detta borde utesluta EWS om jag förstått saken rätt?

Jag lånade INPA från en kompis och hittade felkod på glödsystemet vilken jag tog bort utan någon skillnad såklart. I växellådan låg del loggat felkoderna 60 (gearbox switch) och 150 (CAN engine speed). Efter att ha tagit bort dem så blev det inte heller någon skillnad och dem dök inte upp igen.

Vid ett startförsök dök dock felkod 7669 (EWS) upp på motorn.

Så min slutsats är att det lutar åt att startmotor har något problem i sig, vad tror ni och hur skulle ni gå vidare i felsökning?

Batteriet är bra (12,2V) och totalrasar inte vid startförsök. Provade koppla på ett externt fungerande batteri i motorrummet och det gjorde ingen skillnad.
Ingen som har några tips eller idéer?

Frågade på ett annat forum och där påstods det att motorn kan råka ut för hydrostatisk låsning p.g.a. läckande commonrail pump som fyller upp oljesysstemet på något sätt.

Har inte mycket erfarenhet från diesel och aldrig hört talas om detta tidigare, är det något som riskerar att hända på dessa?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
En trasig startmotor ger sällan felkoder. EWS är stöldskyddet. Testa att synka EWS och DDE ifall det har hänt något där.

En annan ide kan vara att slå lite lätt på startmotorn med en hammare eller liknande. Då brukar solenoiden slå ett par starter till för att sedan haverera helt. Ett tips är att isåfall byta in startmotorn mot en nyrenoverad på typ mekonomen. Du ger din i inbyte+pengar, bra deal :)
Saken är den att soleniden slår om jag vrider på nyckel och när jag kör kortis på startmotorn, däremot vrider den inte runt motorn. Är det vanligt att det felar på det viset i startmotorn eller ska jag kolla efter andra felkällor tror du?

Gött får kolla vad dem tar för det då, var helt inne på beggagnad från bildelsbasen just nu :)

Hur synkar jag det, finns det någon smidig guide som visar detta?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Inpa kan synka :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Motorn är isf hel, förresten :)
Så om solenoiden drar så är det inte fel på startmotorn menar du? Hade vart nice isf :)

Men då måste jag komma in i ews biten av inpa antar jag? När jag försöker ansluta till något annat av systemet än motor och låda får jag antingen ifh-0009 eller ifh-0006 som felmeddelande.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nej den bör ska va ok!

Antingen finns inte modulen eller så har du konstiga inställningar ^^
Men hur skulle det kunna fela med ews om den trycker fram soppa? Hör tydligt pumpen gå och man ser att soppslangen i motorrummet vickar till lite lätt. Av det drog jag slutsatsen att ews måste funka.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Matar den inte fram startström till startmotorn så är det något som blockerar. Men har du testat först att banka på startmotorn?

Har själv haft problem med startmotorn å de enda man hörde va soppapumpen, det blev ett byte. Den va alltså stendöd efter några knackningar med hammaren ^^
Saken är ju den att när jag vrider på nyckeln så hör jag att solenoiden drar, det måste väl ändå betyda att den får ström? Sen testade jag att montera ett batteri som säkert var fräscht direkt på b+ i motorrummet, vilken såg ut att gå direkt ner till startmotorn. Alltså käns det för mig som det borde innebära att startmotorn för ström som den ska. Men jag skulle förstås kunna mäta lite också för säkerhets skull.

Att banka på den gjorde ingen nytta, men det brukar väl snarare hjälpa när den faktiskt har problem med solenoiden?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej, kuggen skjuts fram men inget som vrider den.. Jag tippar på motorn är kass.

Du får isolationsmäta lindningarna ^^
Beställde hem en begagnad startmotor och fick den idag. Riktigt smidig att byta och nu funkar bilen som den ska. Tack för hjälpen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.