|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med vatten temperaturen i min BMW, så fort jag stoppar in en termostat så åker tempen upp över normal arbetstemp. Har pillat i systemet och fått ett förslag att "lufta" det. Hur gör man?? Lite pinsamt för det är väl en grymt enkel sak förmodligen, finns det någon vänlig själ som kan vägleda mig!!! Tack | |
|
Finns en hel del om du söker i tidigare inlägg men enkelt uttryckt så parkera i en brant uppförsbacke, ta av expansionslocket och håll lagom nivå där under hela tiden. Motorn påslagen(hmm, ganska givet), skruva ur avluftningskruven på kylaren tills det slutat komma luftbubblor tillsammans med kylarvatten ur hålet. Det tar ett tag innan luften börjar komma beroende på hur varm motorn är när du börjar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Se till att termostaten har kontakt med vatten annars öppnar den inte och det går inte att få ur luften. MVH Hasso |
| Kan tillägga att det tog två timmar för alla luft bubblor att komma ur för mig. Jag fick göra det i två omgångar. (740 E38) | |
|
Först och främst vill jag tacka alla för de svar jag har fått. Jag tittade närmare på ev. avluftnings skruv på kylaren, jag fann en liten sak på nedre höger sida sett från kupen. Mvh Bosco |
|
|
Glöm inte att ha tempreglaget i kupén på max värme för att cirkulera vatten genom värmepaketet. www.malte-racing.com |
|
|
Skruva inte ur nått på nedre delen av kylaren om du inte vill att vattnet ska rinna ur. Bleeding Radiator mounted expansion tank: 1. Loosen the bleed screw on top of radiator expansion tank and let the coolant flow out as you pour it in the reservoir. Tighten the screw when the flow out is free of air bubbles. Separate expansion tank: 1. Loosen the bleed screw on top of thermostat housing and let the coolant flow out as you pour it in the reservoir. Tighten the screw when the flow out is smooth and free of air bubbles. 2. Set the temperature setting to full warm and start engine. 3. When the car is going to reach his normal temperature you might going to need to add more coolant. Always check the coolant level. 4. With engine idling at normal temperature, open the bleed screw and tighten it when coolant is spilling out smoothly and free of air bubbles. 5. Repeat bleeding, and again and again. 6. Do it a few times to avoid overheating. |
|
|
OK!! Tack för en mycket detaljerad beskrivning!! Problemet jag inser direkt är att den skruv på termostat huset som förmodligen är en "luftnings skruv" har rostat och kommer ställa till med huvudbry. I värsta fall får jag borra ur den och ersätta den med en ny!!! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.