AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.813

Till alla er som har problem med kamaxelgivare: kontrollera kabalget!

jo
56
jolle55
328 touring 1996
Mustang 1965
Har haft följande problem med min e36 328 1996:
Bilen började vara svårstartad och gick dåligt på tomgång + allmänt slö.
Automatlådan gick även den in i ett felsäkert läge.
Läste av felminnet och det visade sig att vevaxelgivaren hade gett upp.Köpte en pirat från ebay (även till kamaxeln ifallatt) och stoppade dit den,men nu larmar bilen på både vev o kamgivare och går inget bra.Bytte kamgivaren men ingen skillnad.For och köpte en siemensgivare till veven men samma fel fortfarande.Bytte tillbaka till min original givare till kamaxeln som var daterad 09/95,alltså original.Samma felkoder o bilen går som skit.Då kom jag på att jag har läst nånstans på en engelsk sida för länge sedan om kablaget till kamaxelgivaren.Tog bort gummitutan över kablarna till kamaxelgivaren och döm om min förvåning när det inte finns nån isolering alls på dom.Alla tre ligger och tar emot varandra.Isoleringen har torkat sönder genom alla dessa år.Tog krympslang och trädde på alla kablar ,monterar tillbaka givaren och bilen går kanon med noll fel i minnet.
Så mitt tips är till er att innan ni byter givare , kolla kablaget.Har bild på kabeln men vet inte hur jag skall ladda upp den.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Bra där :)

no
39
norlingen
328iM sedan -97
grymt när folk hjälper till genom sånna här problems lösningar! dock begrep ja inte riktigt va du menade med "tog bort gummitutan"..
vad hade kablarna gått sönder någonstans? mvh
jo
56
jolle55
328 touring 1996
Mustang 1965
Gummit som sitter över kablarna som sitter i kontakten som man kopplar in till bilens elsystem. Sen glömde jag skriva att jag aldrig mer kommer att köpa en piratgivare mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.