AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.717

Brukar oljenivågivaren gå sönder på bmw 530xi e60?

Th
6
Thkila
Bmw 530xi - 06
Jag har precis haft inne min 530 xi 2006 på service. Dagen efter så säger datorn att jag ska hälla på en liter olja. På verkstaden säger dom att givaren är trasig. Vad tror ni?

Så var det iaf på min 523 LCI,enbart 4500kr med felsökning,delar/olja o bytet. Men hade liknande symtom,fyllde på olja o dagen efter varning o oljepåfyllning igen. Bilen har gått 16600mil.
Th
6
Thkila
Bmw 530xi - 06
Du tror alltså på givaren
Japp, surt att vara utan sticka för att visuellt kontrollera nivån.
Th
6
Thkila
Bmw 530xi - 06
Tack Peter, då får jag väl lita på verkstaden.
Th
6
Thkila
Bmw 530xi - 06
Jag måste berätta detta. Jag tog det lugnt med bilen ett par dagar och hörde mig för. Sedan kom jag överens med verkstaden om att hälla på en liter extra olja.
Men i dag kom inget larm för låg oljenivå. När jag sedan gick in i datorn så stod det att bilen hade Max oljenivå. Det tog alltså 2 veckor för givaren fungera som den ska efter oljebytet. Jag hoppas att fler kan göra som jag och inte lämna in bilen för att byta givaren om det inte behövs.
Byter man oljan själv så vet man ju hur mycket man hällt i. Men har inte gjort det själv så kan man ju aldrig vara säker.
På verkstaden säger dom att givaren alltid går sönder vid oljebyte. Annars så håller dom väldigt bra. Detta kan ju stämma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.