|
|
|
|---|---|
STi |
Hej har nu köpt mig min första dieselbil någonsin (e70 3.0d). Jätte nöjd med bilen men Dieseldjungeln gör mig nervös, man läser att man inte ska köra på det ena efter det andra och Den har tankat där å den där och fått problem. Min fråga är vad kör ni på för diesel? Enligt bilförsäljaren så kan jag tanka vad jag vill men litar inte på det. Vad jag läst mig till så ska man inte tanka bio diesel. |
|
Du kan lugnt tanka diesel på valfri mack. Alla har en viss del biodiesel inblandad men ingen säljer, vad jag sett ialf, ren biodiesel. |
|
STi |
Det låter ju bra, man blir ju orolig när man läser allt annat som det inte står Diesel på ex CityDiesel, Miles Diesel osv. Märker ni någon skillnad i förbrukning och effekt beroende på vart ni tankat? |
|
Citydiesel är Shells diesel och Miles hittar du på Statoil. Dvs same shit different name. Preem har ju sen sin diesel som har något annat namn. De har alla en viss mängd biodiesel inblandat men det är så små mängder så det är ingen fara. Det enda du skall undvika är ren biodiesel men denna hittar du inte i Sverige så länge du håller dig till vanliga mackar. |
|
| Tankar numera endast på sjömackar med såkallad (blankdiesel)...utan några kända additiv. Samma pris, lite krångligare att komma åt, men kanske mindre problem, och bättre prestanda...om man nu ska tro på merparten som tankar (sjödiesel)! Tyck o tro vad nu vill, det här är mina, och några få andras åsikter! | |
STi |
När det är ren "bio diesel" så står det klart och tydligt bio diesel? Eller kallar mackarna detta för olika namn också? |
| Den rena biodieseln finns på ett antal OKQ8 sedan många år det är raps och ryps heter RME på pumpen den får du bara tanka om din bil är gjord för det. | |
STi |
"RME Diesel" på pumpen med andra ord? |
| Länk | |
STi |
På Shells citydiesel står det fame. Innebär detta att det är ren bio diesel? |
| Den innehåller som på alla andra stationer 5% RME Men en del OK mackar har två pumpar en med 100% RME och en med 5% | |
STi |
Pust vilken lättnad... |
STi |
Märker ni skillnad på de olika dieslarna som de olika mackarna har. Menar mellan ex Shell och Statoil |
|
Inte det minsta. Man ska ju komma ihåg att bilen är ca 50-70kg lättare innan tankning så tycker man den "går bättre" direkt efter en tankning, så är det väldigt troligt att det är placebo och inget annat. |
|
| Jag kör på grumlig villaolja, den är great! :D | |
|
Brorsan tankade oftast deras V50 1.6D med Preems ACP diesel......tills han blev stående med igensatt bränslefilter (som var bytt enligt rätt intervall). Volvo sade att det var vanligt och rekommenderade honom att tanka någon annanstans. |
|
STi |
Usch lät inge vidare |
|
Jag har kört Volvon på 100% fame (rme) i ca 5 månader, och det var inga problem, något slöare och något högre förbrukning dock. Bytte bränslefilter direkt efter jag slutade att köra på det bränslet, och det var ganska ansträngt. Nackdelen med Rme eller Fame som det nu kallas är att det är känsligt för låga temperaturer, med paraffinering som följd, och igensatt filter. "Gröndiesel" fungerar också alldeles utmärkt att köra längre tider med. Marindiesel har jag inte testat men det skall tydligen vara något alldeles extra =) Fingerspitzgefühl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.