AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.662

Hur troligt är denna E91 mätarskruvad?

Sida 1 av 2
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Vart och kollade på en E91 320i touring hos denna säljare.

Länk

Fick nycklarna som såg vad jag tyckte slitna ut och fick gå ut och kika själv, vart lite halvmörkt men bilen såg hyfsat fräsch ut. Lite märkliga repor på sidan och vid insteg på förarsidan. Bakdörren vart helt glapp höger bak, vart lite oljigt med lite småduttar på olika ställen i motorutrymmet varav olja hade trängt ut nedanför tändhattarna på två ställen. Tyckte att hasplåten var oljig när man tittade ned på den. De hade tydligen bytt ABS enhet, men bromsen kändes lite skum på ngt sätt. skivorna var dåliga och en kant med rost längst ut som var framkarvad fanns.

Varmkörde bilen ett bra tag på tomgång, tyckte det var ett tickande som i en dieselbil, fast ganska lågt.

Påpekade detta med oljeläckagen i motorn (såg inte purfärska ut) men det skulle de naturligtvis kolla på verkstaden sa han, påpekade även att det lät aningens som det tickade i motorn, men då såg säljaren lite förvånad ut.

Trevligt bemötande via mejl och väl där men ingen mer service än att jag fick nycklar och själv fick kika på bilen. Säljaren skulle höra av sig via mejl när bilen vart på verkstad. Har inte hört av honom. Jag såg och verkade iof inte så entusiastisk efter att ha kikat på bilen så det kan vara därför också.

Men jag fick en känsla av att en bil som gått 19000 mil dels inte har en glapp bakdörr och sådant slitage på insteg samt nycklar.

Vad tror ni är bilen skruvad?

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tycker inte den beskrivningen nödvändigtvis indikerar skruvad bil, däremot en misskött och sliten sådan. Åk och titta på fler bilar, det finns gott om dem till salu. Man ska aldrig köpa om magkänslan säger nej.

-------
//Lövet
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Servicebok och gamla besiktningsprotokoll talar ju
ganska mycket om bilens historik. Kolla föregående ägare.
Ring och ställ frågor.

mvh
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Nej det är möjligt att den inte gör, tycker priset är ganska lågt också och 9 ägare (8 utan nuvarande) men känns mycket för en -06. Känns som ngt är lurigt, den där magkänslan du skrev om, kanske är paranoid och har läst för mycket om backade bilar här.

Fick det nya besiktningsprotokollet men vart inte erbjuden att se några gamla eller servicebok heller. Gick ganska omgående efter översyn av bilen. Kunde säkert ringa den gamla ägaren men skulle inte kunna leva med det där "lilla" dieseltickandet som jag hörde. Så känns lite meningslöst, vart mest nyfiken om vad andra hade för synpunkter. Förr kunde man ringa bilprovningen och kolla tidigare besiktningar, milantal. Hur funkar det nu?

Just en glapp bakdörr är nog ärligt talat inget man kan koppla till miltalet...
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Nu har jag aldrig utgett ni för att vara proffs på skruvade bilar, därav tar jag upp lite fakta jag funderade över och min förhoppning var att få konstruktivt feedback. Ärligt talat var det väl inte enbart en glapp bakdörr jag nämnde mig veterligen, men din åsikt är noterad.

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Det är väl ungefär den billigaste e91:an på blocket just nu. Tror inte man ska förvänta sig att den är felfri eller utan skavanker då. Om miltalet är korrekt eller ej är ju omöjligt att avgöra efter att bara ha sett annons och din beskrivning. Däremot är ju miltalet rätt högt redan som det är och då brukar det vara viktigare vilket intryck bilen ger på plats och hur den känns, snarare än om den gått 19 eller 29 tusen mil.. Gå på magkänslan, känns den inte som du vill ha den, leta efter annan istället. Men sätt också förväntningarna i relation till priset.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Nej förväntar mig inte att den ska vara felfri, jag jämför dock mot min tidigare E46a som gått 19k och jämför jag ytterligare mot en annan av mina bilar, en Ford Focus -05a som gått 27k som inte alls har samma skavanker (trots att det är en Ford) så får jag inte ihop slitaget på insteget, men kanske någon som inte orkat lyfta fötterna när de klivit in och ut :)

Båda nycklarna var ruggiga i plastenoch såg duktigt använda ut, men finns säkert ngn förklaring på det med. Det var ju några faktorer till jag tog upp men mest avskräckande vart oljefläckarna som visserligen inte såg ut att vara purfärska men att det fanns ett litet tickande liknande en diesel då den gått 19k. Vet ju egentligen inte hur en 320 låter i motorn men ska det verkligen vara ett litet tickande? Slitna ventillyftare?

Får nog leta vidare i 100k klassen antar jag.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Åk och titta på en till, insprutningen låter en hel del på vissa BMW modeller. Jag vet inte exakt vad som gäller på denna.

Nycklarna tycker jag heller inte kan kopplas till miltal. De slits ju när de stoppas in och ut, spelar ju ingen roll om bilen körs 2km vid det tillfället eller 20 mil. När nyckeln väl sitter i så är slitaget 0.

-------
//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nycklarna slits nog mest av att ligga i en byxficka tillsammans med andra nycklar.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Får göra det, vore bra att ha något att jämföra med. Tänkte mer att nycklarna vart istoppade x antal mer gånger om bilen gått 19k elr 29k och att men visst det kan vara långsökt. Kan ha mer med ägarna att göra som inte varit noga helt enkelt, varit en del ägare på bilen.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Hade de skruvat vore det mindre än 19000 mil på mätaren.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Enl Carfax så stämmer miltalet med gjorda besiktningar
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Då kan skruvningen uteslutas tack vare Murpz carfax :)

Motorn lät ungefär så här, verkar normalt enligt klippet.

Men olja vid 3-4ans tändhattar och tidigare läckage runt omkring motorutrymmet och ned på hasplast kan ju också vara åtgärdat, men ger inte någon vidare wow faktor.

Länk

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Motorn från 2008 är direktinsprutad och tickar normalt.
En 2006a är inte direktinsprutad och bör inte ticka lika mycket.

-------
//Lövet
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Se där. läst en del om undermåliga oljekanaler i toppen på modeller 320-325 om jag fattat rätt från sent 2006-2008-10.

Vågar man köpa en tidigare än sent -08 egentligen? Verkar ju som problemet kan uppstå efter ganska många mil.

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Känner du dig tveksam till bilen, varför inte bara hoppa över den och kika på en annan istället? Det är ju inte direkt nån ovanlig bil, finns ju massor att välja på! Och som sagt, sätt dina förväntningar i förhållande till priset. Lägst pris begagnat brukar inte betyda att det är den bästa bilen på marknaden...
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Ja det gör jag. Jag har redan uteslutet den egentligen, mest lite intressant att diskutera den och se vad folk skriver. Är ju ute efter en E91 och egentligen helst en 325a touring. Blir fundersam hur det är med motorerna, är horribelt som en del skriver att de fått problem med för trånga oljekanaler och allt vad det för med sig.

Men är det enbart på vissa motorer de problemen uppstår?

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
De här 325orna är mer i min stil.

Vilken skulle ni valt av dessa?

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nummer ett eller tre.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Svårt att säga utan att titta på dem men jag skulle föredra alla istället för den första 320in.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.