AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.785

Bmw 525i -92 Stumma bromsar

Me
2
MelonMint
525i -92
Hej!

Problemet började när jag fick tvärbromsa en gång på motorvägen. Efter det så kände jag att bromsen bara tog på ena sidan eftersom den drog åt vänster när man bromsade. Efter det så blev bromspedalen helt plötsligt stum.

Jag har kollat bromsbeläggen som är i bra skick, men däremot så är bromsskivan ganska sliten och skev. Jag ska byta dem men min fråga är om byte av bromsskivor kan lösa problemet med den stumma bromspedalen. Den är lika stum när motorn är av som på.

Har läst lite om att vakuumslangar kan vara problemet men vart hittar jag dem?
54
17
540 e34
535 M-sport -01
Känns som att något av oken kärvar ordentligt?
Har du kollat så att inte broms ligger på på något av hjulen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som två separata problem (men man ska ju inte utesluta att det är samma felkälla).

Som nämndes innan i tråden, kolla om något bromsok ligger emot. Känn om någon fälg är ovanligt varm efter vanlig körning (höger fram är ju mest misstänkt). Fast tänk på att om ingen fälg skulle visa sig vara extra varm så betyder inte det att inget bromsok kärvar.

För att bättre undersöka bromsoken så behöver man lossa dessa och undersöka närmare slitage på belägg, eventuella skador på damasken och undersöka om kolven kan röra sig (man ska kunna pressa in den mycket långsamt för hand eller om det behövs med hjälp av ett lämpligt verktyg).

Drar den åt vänster konsekvent, dvs drar den åt vänster hela tiden eller bara ibland?

Nej, en stum bromspedal avhjälps inte med nya bromsskivor.

Hur menar du när den är stum? Ordet stum betyder ju just stum, dvs att du inte kan röra den. Du kan alltså inte bruka dina bromsar? Är bromspedalen alltså stenhård även med motorn igång till den grad att du inte kan trycka ned bromspedalen och bromsa bilen?

Eller menar du egentligen när du skriver "stum bromspedal" att du kan bromsa men att det krävs att du trycker vansinnigt hårt på bromspedalen, dvs så som det är när motorn inte är igång och man inte får någon hjälp om bromsservot?

Om du kan bromsa (fast du måste trycka mycket hårdare på bromspedalen) så är det inte helt omöjligt att något i bromsservosystemet gått sönder.

Angående vilkar slangar som är inblandade i bromsservosystemet så är det enklast att utgå från källan - dvs bromsservoenheten sig själv.

Sitter som en svart rund pryl på vänster sida längst bak i motorutrymmet.
Länk

Till denna är det en vakuumslang kopplad (#12 i bilden ovan). Du kan ju prova att plocka loss slangen från bromsservot och känna med tummen om det är något vakuum i denna slang med bilen på tomgång.

Det är inte vanligt men det händer att själva bromsservoenheten går sönder (börja läcka internt eller att någon svets rostat sönder och läcker).
Me
2
MelonMint
525i -92
Hej!

Tack för hjälpen.

Det jag menar med stumma bromsar är, som du sa, att man måste trycka hårt för att bromsa bilen. Den är lika hård som när motorn inte är igång. Så när jag trycker ner pedalen när motorn är avstängd och startar den ska pedalen sjunka lite grann om servon funkar, men det gör den inte.

Bilen slutade dra åt vänster efter att bromspedalen blev stum, eller hård. Så det känns som att bromsen på ena sidan lade av, och bilen började dra åt vänster när man bromsade, och sedan slutade den andra fungera, och bromspedalen blev stenhård.

Det känns även som att bara bromsarna bak fungerar. Bilen gungar till när man bromsar (typ som att någon trycker ner bakdelen på bilen).

Jag ska ta loss bromsoken och testa om det går att trycka tillbaka dem. Sen ska jag försöka hitta vakuumslangen och kolla trycket som du sa.

Återkommer när jag har gjort det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.