|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag hade problem runt Jul med att kupéfläkt och sätesvärmen slutade att fungera, problemet kom och gick under några veckor. Från 10/1 fram till i går så har bilen fungerat utan problem men igår när jag skulle åka från jobbet så har sätesvärmen lagt av samt att kupéfläkten ej fungerar. Kupéfläkten går dock på låg hastighet och om jag vrider ner hastighetsvredet till noll så stannar den helt men när jag sedan höjer hastigheten så går den upp lite men bara till en viss nivå sedan händer inget mer. Spjällregleringen av luftutsläppen fungerar som det ska. Tips på vad detta kan bero på mottages tacksamt, är det någon som vet om sätesvärmen och fläkthastigheten på något sätt kan hänga ihop? Det verkar långsökt tycker jag men man ska aldrig säga aldrig. Bilen är en 530ia -04 med den "vanliga" kliman. /Christian | |
| Jag hade problem med att kupéfkläkten knappt gick för att batterieladdningen var dålig. Bytte batteri och fläkten gick på max. | |
|
Tack för svaret men misstänker att det inte är så enkelt tyvärr, nyladdat batteri (12,76V) mätt med enkel multimeter. När man startar bilen så fladdrar mätaren mellan 14,3 - 15,2V för att sedan stabilisera sig på 15,2V. Det låter i högsta laget med 15,2V, kan laddregulatorn kass? Men jag förstår ändå inte problemet med kupéfläkten och sätesvärmen. Det funkade perfekt när jag ställde ner bilen på jobbet och när jag startade så är elsätet stendött och kupéfläkten går med låg hastighet och är omöjlig att ändra. Alla gånger detta inträffat så hänger sätesvärmen och kupéfläkten ihop. Jag blir inte klok på detta. /Christian |
|
| Kollat så du inte har dränkt elektronik i reservhjuls-baljan? | |
thekinglives |
intelligent battery sensor.......ibs |
| Hej, reservshjulsbaljan är snustorr. Jo jag har varit inne på IBS själv också men trots massivt sökande inte hittat ett enda fall där samma symptom som jag har nämnts. | |
| Att den kommer upp i 15.2 volt är inte orimligt om det kallt ute. Den kompenserar spänningen efter temperaturen. Ang din egentliga fråga vet jag inget svar. Men visst låter det skumt. | |
|
Kort uppdatering efter dagens bravader. Provade först med att lyfta av batteripolen och lät den vara av i ca. 40min, fortfararande ingen fläkt och sätesvärme. Provade då på vinst och förlust att koppla bort IBS, vips funkar bilen som den ska. Kommer att köra med IBS bortkopplad några veckor för att se om jag får några problem med strömförsörjningen eller om det helt enkelt är IBS som gett upp. Om IBS har stängt ner fläkten och sätesvärmen pga att det faktiskt är något fel så borde det märkas relativt snart. /Christian |
|
| Vet du om IBS är bytt? Det var en aktion på den på E60/61. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.