AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.895

Varning för M3 E46 som tidigare varit högerstyrd, nu till salu på Blocket

Sida 2 av 2
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Varför skulle den vara omöjlig att registrera i Sverige?
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag har varit med och registrerat flertalet bilar som varit högerstyrda men som nu är ombyggda till vänsterstyrd i Sverige. Och man skriver aldrig nånstans heller att dem varit högerstyrda heller i ngt papper.

Jag va med i cirkusen en liten runda o fick detta mailsvar:
det är jävligt bra din jävla klant
BIATCH!!

Fruktansvärt seriöst intryck fick man så avfärdade omgående.
Kom på att ja ringde till personen o la helt sonika på luren o tänkte att va är detta för människa.
frågade även om rost o fick svaret ja det finns "där fram"
Jaha då vet jag precis, tack o hej va det ungefär.
Fick några bilder på nån svart m3:a tagna utomlands o frågan e va det va på för bil?
Tack men nä tack

al
158
alfi
325im-89 TURBO
325 cab-87
Är den ombyggd, eller är det så att han "glömt" att nämna att den är högerstyrd ?

Eller har någon varit och kikat på den?
st
83
stax
bmw m3
Den är ombyggd, han har skrivit i annonsen att den är importerad från Tyskland. Jag frågade även specifikt om den var höger eller vänsterstyrd. Då sa han vänsterstyrd, chassinr jag fick var till en högerstyrd.

Såg att den var borta från blocket nu...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har den varit reggad i Tyskland som högerstyrd kan det vara inskrivet högerstyrd i briefet (rechtlenker eller liknande). Men att det skulle sätta stopp för en godkänd svensk registreringsbesiktning skulle jag inte ta för givet..
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Många som lyckats med detta som sagt. Jag frågade 2012 när min bror regade sin RHD om de kollade närmare på bilen om den var engelsk och vänsterstyrd, men det gjorde de inte på den stationen iaf.
Däremot vet jag att försäkringsbolagen gör det. Får man ett LHD-ombygge stulen blir det ersättning som en RHD på den engelska marknaden, iaf hos de etablerade bolagen. Finns flera "heta" regnr hos FB, bl.a 2st M5 E39. Exakt hur många av de 18st M3 E46 Coupé RHD i landet som är ombyggda vet jag inte, men håller på och forskar i saken (den som har tips kan höra av sig till mig). Kommer att lägga upp alla skumma objekt med komplett historikrapport på M3Portalen. Om det nu är någon mer som är ombyggd, men det lär det vara.

M3 E36 i Sverige Länk
Ombyggd?

Rätta mig om jag har fel men följande måste väl göras?

- Rutan bort.
- Kylare + motor lyftas ur bilen
- Gamla torpedväggen kapas bort
- Ny torpedvägg köpas och svetsas dit. (fästen för ratt, bromsservo)
- Lackering
- Lyfta tillbaks motor
- Ny framvagn (styrning)
- Nya strålkastare
- Ny instrumentbräda
- Nytt pedalställ
- Ny huvöppning
- Alla reläer, säkringare och databoxar bakom handskfacket måste flyttas
- Nya kabelstammar måste köpas och bytas
- Nytt handskfack
- Ny mittkonsoll
- Nya dörrsidor (minnesfunktionen för stolarna)
- Ny airbag för passagerare

Har säkert fel på någon punkt och har säkert glömt en massa. Det här låter som delar för 100 000 kr plus en månads heltidsarbete. Hur räknar man hem det??

Är det inte troligare att tjuvar ersatt identiteten på en stulen bil med köpta papper från skrotade bilar i England/Australien/Thailand/Japan, och sedan säljer bilen till ett annat land? Det tar väl bara en kväll att flytta lite chassinummerplåtar?
Lasse: Kika på dessa filmer,

Om du sedan kikar på den ombyggda Alpina B10 V8S-02an ser du att minnesfunktionen är överflyttad från höger till vänster dörrsida. Länk

Nästa steg för att kontrollera att det verkligen handlar om samma bil är att jämföra med utrustningslistan. Det är i princip omöjligt att hitta en bil att stjäla som exakt överensstämmer med listan till en krockad bils papper.

När en 92as M5 Touring stals så reggades den med pappren till en 93as M5 Limo och när en 540iAT-94 stals så reggades den med pappren till en 96as 540iT/6.

Mvh Stephan
F0
4
F0RD
540iA Touring
Stephan: Tack, jo det är samma säljare jag råkat ut för.

Enligt adressen jag fick så heter han Patrick Lindeberg och fyller 24år 24:e Juni.
(Det finns även ett 072-nr registrerat.)
Men då jag bara "försökt" prata med honom via ett kontantkortsNr så kan jag inte garantera att "Patrick" är Patrick...

Enligt besiktningsmannen som hjälpte mig att kolla upp bilen så ska det gå att regga in bilen, dock så ger ju kvittot som finns hos transportstyrelsen en fingervisning om att det är en annan bil som fått nytt chassieNr
F0
4
F0RD
540iA Touring
Såg precis tråden på M3Portalen.com
Men papprena på M3:an känns ändå inte rätt.
St
10
Stumpan
M3 E46 coupé -04
523i E61 -09
Miata NA -91
SWH123
St
10
Stumpan
M3 E46 coupé -04
523i E61 -09
Miata NA -91
Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Fyfan, det är en ordentligt besudlad bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.