AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.468

Har en sliten 740ia E32:a, renovera eller sälja?

OP
12
OPJ
740Ia -93
Hejsan!

Jag har alltså en relativt sliten 740 som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av, tänkte skriva ned mina tankar om den och se vad ni tycker.

Bilen köpte jag 2002, hade egentligen inte råd att köra + serva den då men det struntade jag i eftersom jag var 20 år och levde för dagen... Bilen hade gått 15xxx när jag köpte den och jag körde inte många mil innan en EDC-dämpare fram gav upp. Lämnade in den på verkstad och bytte till begagnade vanliga dämpare. Efter det gav växellådan upp (backväxeln) och den fick också lagas. Kylaren började läcka och bakdämparna började sjunga på sista versen, efter det blev jag less och ställde av den 2006 och den har stått sedan dess, har nu gått totalt 18xxx mil.

Denna bil behöver som ni förstår en hel del kärlek och omsorg innan den är i skick för att tas ut på vägarna igen och jag vet inte riktigt hur/vad jag ska göra.

Som det är nu så står den bara och tar plats men är egentligen inte i vägen då jag har fler garageplatser men å andra sidan skulle jag kunna få plats med nåt annat fordon då jag har gott om dem. Om man kollar på blocket så är det tveksamt om jag skulle ens skulle få 2000 kr för bilen som den står, dvs obesiktad.

Det som talar för en renovering är:

Det är i grund och botten en fin lyxbil som förtjänar att vara i bra skick och kanske det rent utav är en bra investering på sikt. (lååååång sikt :) Utan att ha koll på E32-marknaden så kanske det börjar bli dåligt med E32:or i bra skick där ute och det kanske är en blivande klassiker.

Det som talar emot en renovering och istället sälja den är:

Det kommer bli dyrt. Om jag skulle renovera den så skulle jag helt klart byta tillbaka till EDC-dämparna och de kostar som vi vet miljarders... Jag har en bättre ekonomisk situation idag än då jag köpte den men är det värt det undrar jag?

Jaha, det blev en vägg av text detta, hoppas ni orkar läsa allt och kom väldigt gärna med åsikter!

Länk
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har den full historik och är frisk i plåten så kan det vara värt att sätta fart på den, är något av detta tvivelaktigt så finns det fortfarande förmodligen någon färdig bättre att köpa.

Vad är det för inredning, utrustning och färg?

EDC-dämpare är som sagt inte billiga, men behöll du de gamla så går dom att renovera.

E32 är en bra bil, tyvärr så befinner sig bilen i ingemansland, för gammal för bruksbil och lite för ny och vanlig än så länge för att bli klassiker. Fina ex börjar dock kosta rätt stora pengar i Tyskland.

OP
12
OPJ
740Ia -93
Den har några stämplar men inte många, är 99% rostfri men solblekt i lacken. Inga skador förövrigt. Felfri svart skinninredning. De gamla dämparna är borta så det blir att köpa nya om jag behåller den.

Här finns bilen--> Länk
jo
972
johnor
Utrustningen är ju inte dålig. Synd på EDC-dämparna. Dyker inte upp allt för ofta på annons heller tyvärr.

Inte helt ointressant som entusiastbil men det lönar sig att besiktiga om du ska sälja.

Johan
Först, behåll den och fixa upp den. Vad är dåligt mer en lack och framvagn?

Skicka EDCdämparna till Polen för renovering det är vad jag och alla som har EDCIII dämpare måste göra när de blir dåliga (de är NLA från BMW sedan något år), så varför inte göra likadant. Fast du måste hitta några beggade (bör inte vara omöjligt).

Som sagt det låter som ett vettigt objekt speciellt som du ägt den i 12år.

Mvh Stephan

OP
12
OPJ
740Ia -93
Det som kan vara dåligt är bland annat växellådan, den slirade vid ett tillfälle vill jag minnas innan jag ställde av den. Oregelbundna/uteblivna motoroljebyten och överlag dåligt skött är också det jag kommer att tänka på. Bilen är inte startad på 2 år ska tilläggas, har dock alltid startat snällt när man vrider om nyckeln.

Har inte tänkt på att det verkligen är 12 år jag har haft den :) Det är väl någon undermedveten separtionsångest som ligger bakom att jag inte sålt den antar jag...
OP
12
OPJ
740Ia -93
Glömde fråga; vad kostar dämparrenovering i polen?
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Skulle vara trevligt om du tog några bilder och satte in på dina sidor.
Alltid kul att se andra E32:or.
Bevara eller sälja!!ja är det i ok skick,elektroniken funkar inga större
rep behov så behåll bilen e tag till.Det är trevliga bilar att köra måste
jag tillägga.Vibbrationer vid 80-100 km/h kan vara däckrelaterat.
Kolla att du har rätt lufttryck i däcken.
Olja filter,ev membranet inga större pengar,byte av ventilkåpspackning
olja i tändstiftsbrunnarna? Lite jobb men det går(trångt).

Bara Min Wagn!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej OPJ
Jag befinner mig i en lite liknande sits, köpte på mig en 750 nyligen som var risigare än jag trodde när jag åkte för att hämta den. Min är i trafik men har mer problem med rost samt total brist på dokumentation och jag velar lite om hur jag ska göra i en annan tråd: Länk

Om jag var du skulle jag lägga några timmar på att försöka få igång den och besiktiga den. Lyckas det är det nog inte omöjligt att sälja den även om det kan bli svårt att få bra betalt. Den har ju väldigt bra utrustning (perfekt enligt mig) så den kan nog tilltala en eller annan entusiast. Som du är inne på är det ont om fina E32, t o m ont om E32 ö h t tycker jag. Innan jag köpte min har det två gånger tidigare slutat med att jag köpte E34 istället.

Att renovera den och sedan sälja tror jag inte på, särskilt inte om du behöver byta lådan och dämparna plus säkert lite oförutsedda grejer också. Möjligtvis kan du gå någon tusenlapp plus jämfört med att sälja den "ofixad" med lite tur, men då finns det mer lönsamma saker att lägga tiden på... typ att dela ut reklam eller sitta och skramla med en burk på stan =)

Däremot låter det som ett utmärkt utgångsobjekt om du vill ha något att fixa med och tycker om biltypen. Enligt mig är E32 (och E34)grymt härliga bilar och väl värda att ha som entusiastbilar. Affektionsvärde har den ju uppenbarligen redan, annars hade du sålt den för länge sedan! =) Vore jag du skulle jag först pröva att polera upp en bit av lacken. Kanske går den att rädda? I så fall är det ju snarare en fråga om några timmars puts än om en dyr omlack. Vad är det för färg? Personligen skulle jag även överväga att ersätta EDC-dämparna med bra dämpare av något annat märke, typ Bilstein. EDC var state-of-the-art och skithäftigt på den tiden, men nu är det väl inte så hett rent väghållningsmässigt. Så skulle iaf jag göra om jag ville behålla bilen länge och slippa ligga sömnlös om nätterna. Men de riktiga entusiasterna ser det förstås som ett minus den dag du vill sälja. "Nästan-entusiasterna", som jag, skulle se det som ett plus.

Kul att en till går i liknande tankar. Jag kommer att följa den här tråden, vi får peppa varandra! =)
jo
972
johnor
Som sagt, E32 är en förnämlig bil. Utskrotningen har skördat stora mgder E32:or varför tillgången på begagnade delar för tillfället är relativt god. Mycket delas ju dessutom av E34 så upplagan på en hel del reservdelar har gjort att BMW ännu inte hunnit sätta ockerpris på nya delar... Rosten är ju något som är de flesta BMW:ers problem och E32 är tyvärr inget undantag. Det blir aldrig billigare än idag och ställa iordning en E32, snart nog så har bilpressarna sett till att tillgången på begagnade reservdelar kraftigt minskat.

Är det inga rostvrak så går det med relativt enkla medel ställa iordning en E32, har dock rostmasken frossat tillräckligt länge passar dock
bilen oftast bättre som reservdelsbil, åtminstone i dagsläget.

/Johan
OP
12
OPJ
740Ia -93
Hejsan vänner!

Trevligt att läsa era kommentarer och funderingar, det uppskattas!
Jag var ut och provstartade bilen nyss och fick ångest över att den är så skitig och eländig... Som att det inte räckte så har vänster bakdämpare säckat ihop totalt.

Men! Känslan när man öppnar dörren och lukten av ÄKTA läder slår emot en och man slår sig ned i den ljuvliga fotöljen är oslagbar :) Kollade alla vätskor och kopplade in ett nytt batteri och vred om nyckeln - inte startad på två år och startar omedelbart utan knorr! Efter ett varv runt bilen så hittade jag rost på bakluckan, ca 4 kvadratmilimeter men det verkar vara det enda, all el verkar fungera liksom fläktsystemet, det märks att det är en kvalitetskärra det här.

Det lutar väl åt att jag har kvar den ett tag till, får kolla upp vad det skulle kunna kosta att byta dämpare till att börja med.

Jag lade upp några bilder på bilen här Länk
jo
972
johnor
Inte illa! Ser att det skiljer mellan en 92 och 93 årsmodell på placeringen av EDC ASC knapparna, mina sitter längre ner på konsollen. Antar att du har EDC dämparna kvar bak. Ta av och spara EDC dämparna och sätt dit standarddämpare bak. Sen är det bara att prova och besiktiga. Den ser ju rätt bra ut, sen har du det oumbärliga tillbehöret kassettbandsförvaring, det är ju ett måste då man ska soela sina gamla kassettband från 70-80 talet. Vissa band låter helt OK än idag.

Johan
Balux heter det polska företaget som renoverar EDCdämpare. Kan vara bra med en kontakt som polska:).

Balux-os Sp. z o.o.
ul. Warminska 51
11-010 Barczewo-Polen
tel. 0048895148320

Länk

johnor: I samband med att M60 kom på E32 våren 1992 ändrades interiören med ny mittkonsol och metall innerdörröppnare, dessutom fick 750 kromade ribbor i njurarna för att särskilja den från 740 (första gången den detaljen kom på BMW). Samtidigt försvann 735i.

Mvh Stephan
jo
972
johnor
OPJ: Om du får för dig att fixa EDC dämparen så har jag ett komplett sprillans nytt bakre EDC III fjäderben med nivåreglering liggandes.

Johan
OP
12
OPJ
740Ia -93
johnor:

Det kan vara intressant, finns det PM-funktion på det här forumet eller hur kan jag kontakta dig?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Man kan köra med vanliga dämpare fram och ha EDC dämparnakvar bak, Det enda som händer är att EDC inte är aktivt. Har kört så i många år...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan ju även tipsa om att E34 framfjäderben passar, lättare att få tag på. Har kört med det på min 750. Kanske inte skall vara från minsta modellen på E34.
OP
12
OPJ
740Ia -93
Mats J

tack för tipset!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Att köpa en länkarmssats till framvagnen är inte så dyrt idag, men det gör mycket för känslan att få bort glapp och vibrationer! Att den har klarat sig från rost gör att den är värd att rädda i mina ögon. Som sagt det kan vara värt att se över den lite grann och åka in och besiktiga, har du lite tur är det inget större som dom anmärker på.
OP
12
OPJ
740Ia -93
Jag tog fram mina gamla OZ futura 17-tummare för att kolla vad det är för dimensioner på fälgarna, följande stod i de: 8½ JX17 H2E13.
Fälgarna är skodda med 255/40 däck, samma fram och bak - är detta bra eller dåligt?

Står E13 för inpressning/ET13 och vad ska det vara på E32:an? Jag sökte efter detta och hittade ett inlägg där det sades att det skulle vara "runt 20" men vad är rätt?

Om någon vänlig själ kan förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.