AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.042

Byta v70II mot 525da -06?

Hej. jag har fått för mig att det är dags att lämna volvoträsket efter endast
ett halvår med min v70 2.0F -09. 12000mil.

blir jag besviken på en 525da e61 -06 som gått 16000mil som desutom har m-sportpaket original?.

jag kommer få lägga ungefär 10000kr emellan.

hur är ljudnivå i motorvägsfart jämfört med volvo?
kommer ungarna få plats (bakåtvända stolar 2år resp 6mån?)

är det en bra familjebil trots all skrämselpropagande om att man bör välja en 2007 facelift?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns en del typfel på E61 som är vanliga, kolla att det är fixat först

-trasiga kablar till bakluckan
-trasig pump till nivåreglering
-trasig antennförstärkare
-trasiga virvelspjäll

Är detta fixat så är BMW en i många avseenden trevligare bil att köra. Ljudnivån är ungefär lika. Bagageutrymme är mindre. Kupéutrymme väldigt lika.

Snacket om facelift är i min mening överdrivet. Så mycket skiljer inte. En sak som dock är bra är att automatlådan blev uppdaterad (lägre förbrukning) samt virvelspjällen försvann på 525d. Det senare är ganska viktigt eftersom det blir totalt motorras om de går sönder. Sen får det förstås inte skilja hur mycket som helst i pris mellan pre-facelift och facelift.

-------
//Lövet
Hej,
jo det med swirl flaps hade jag tänkt ändra på direkt.
om det är ett problem även med 525d tillverkad dec 05?.

nivåreglering är precis lagat, glödstift bytta och partikelfilter säger 5000mil ungefär.
samma ägare sedan ny. först tjänstebil sedan köpt loss.
finns det tillsatsvärmare original eller behöver man montera en webasto om man inte vill frysa 2mil på vintern?
känns inte bra att gå ner 3 årsmodeller men
sen är det så att jag kör inte jättemycket med privatbilen varför inte ha ett leende på läpparna de 1000-1500mil om året?.

kan jag kanske t.om räkna med mindre värdeminskning på bmwn än Volvon på 2år?

Högljudd, ont i röven av stolen efter 6mil.
Trött, högvarvig manuell låda, 3500rpm i 120km/h.
0,9/l mil bensin i snitt.
skatt dock bara 1200kr/år.

Volvon suger all glädje ur mig varje gång jag kör den men jag köpte den för jag trodde det skulle gå över, "v70 är ju trots allt Sveriges vanligaste bil så många KAN ju inte ha fel men jo min 855 -95 är fortfarande den bästa bil jag haft"

övertyga mig nu
Kör du en V70 2.0F idag så kommer du att se BMW´n som ett stort lyft. Brukade en 2.0F ca 2000 mil på ett halvår när dom kom och kan fortfarande känna avsky när jag ser en sån bil. Är nog ungefär det sämsta Volvo producerat ever.

BMW´n är så grymt mycket trevligare så är den i rätt skick så kan jag inte se en enda anledning till att inte byta även om det blir ett nerköp i årsmodell.
Då förstår du vad jag menar,
jag gillar det trevliga säkra volvo svensson går bara rakt fram, när barnen är med men ibland kör man
faktiskt helt själv.
går det ha roligt i en 525d aut är väl bra vrid?

vad kostar det att köpa de där pluggarna till swirl grejset?

Tidigare har jag haft,
855 t5 bästa än så länge fast det är 10år sedan jag köpte den nu
s60 2,4t
a3 2,0t -sämsta köpet
9-5 2,3T
9-5 2,0T

i jobbet kör jag Transporter T5 140TDI så jag vill ha diesel för vridet inte bränslekostnad nödvändigtvis.
bara fwd turbo och ingen original. förstår fortfarande inte hur jag kunde tycka 2,0F verkade som ett bra val mer än att jag bara gav 110k för den i somras trodde den skulle gå billigare också dock...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.