AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.617

Behöver tips på bra sommardäck 225/45-18 till E90 320 - 2008

Hej. Är i behov av ett par nya sommardäck till min 320 -08. 225/40/18"

Nån som kan tipsa på bra och prisvärda däck som håller länge? :)
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det optimala för väghållningen är att sätta på samma som det andra paret som inte behöver bytas, alltid bäst att ha samma däck fram och bak.

MVH Christofer
Conti Sport Contact är jag mycket nöjd med. Har för mig haft en ok livslängd.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Däcken är oftast märkta med "treadwear index" ,en uppskattning på hur slitstarkt däcket är. Högre index=bättre slitstyrka. Normala svenssondäck ligger runt 300-350 och ett mjukare sportdäck kring 200.
Kör personligen sedan flera år på Yokohama S-Drive som har index 300. Ett däck som har lite mjukare däckssidor/stomme för ökad komfort. Ger ej samma styrrespons som ett rent sportdäck, men jag gillar komforten och slitstyrkan.

Surf Or Die!!!
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Lånar tråden lite. Behöver nya sommardäck till min e46 m-tech II.
Har Kenda Kaiser, 225/45/17 fram 245/45 bak.
Helt ok däck, kan vara lite hala vid vått väglag vid skarpa kurvor.
Priset är inte SÅ noga, men gärna under 1500 kr. st.
5 mm. kvar runtom, om jag bara ska byta fram eller bak, vilket bör man helst byta då?

Pelle A.
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Jag har också börjat titta på nya sommardäck, min tanke var att köpa Continental Sport Contact 5P. Men när jag var hos tandläkaren sist hittade jag en tidning (tror det var auto motor och sport) där de testat olika däck. Där fick Sport Contact 5P kritik för att de inte höll bra alls, det hade lossnat bitar med gummi. Nu var det test på bana vilket såklart inte är hur jag tänkt använda dessa. Men jag är inte så sugen på att behöva köpa nya däck allt för snart igen.

Däcken jag tänkte köpa,
Länk

De jag funderar på att köpa nu,
Länk

På de sajter jag tittat på däck hittar jag ingenting om "treadwear index", är det någons om vet var jag hittar den informationen för olika däck?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Min Granne fick sina Sport maxx utbytat till just SC5 eftersom Dunloparna inte gick att balansera...

Själv har jag inte såna problem, eftersom jag alltid kör på Michelin! :)

/Jonas
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Info om treadwear index finns oftast på tillverkarnas egna internationella sidor. Brukar vara svårt att hitta om man inte kan se däcken på plats själv...

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Pelle.A bästa däcken bak.

Surf Or Die!!!
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Tack surfjanne, däcken nämda ovan är lite över min budget. Läst en del om Nexens däck, är dom något att ha.?
Ska alltå inte köra på bana ;) dock trycker jag på ordentligt på sköna kurviga vägar...

Pelle A.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Har du verkligen 225/45 fram och 245/45 bak? Lite udda med större däck bak...

Skulle nog tro att du har 245/40 bak va?
Länk
Nästan inom budget...

225/45/17, här finns det mkt att välja på:
Länk
eller:
Länk
Till bra priser... billig dimension.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
just ja... Nexen ska väl va ett ok budgetdäck, iaf. vissa modeller.
Men jag tycker inet det finns nån som helst anledning att åka på såna när riktiga kvalitetsmärkesdäck kostar så pass lite mera.

/Jonas
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Tackar Azkikr, riktigt bra tips där, och pris.
Blir nog någon av dom, orkar inte lägga tid på att leta. Bara att beställa och sen få dom påsatta.
Som sagt, trött på att rassla runt med dubbdäck. Ska kolla långtidprognos, Barmark och +4,7 grader här idag enligt temperatur.nu :)
Forsätter det så här slänger jag på sommardäcken...Börjar det snöa så åker jag kommunalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.