AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.482

Det går inte att jämföra priser med liknande bilar hos Trygg Hansa

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Har precis har en dust med Trygghansa över telefon. Tydligen så kan man inte bara knappa in regnumret på en mer eller mindre exakt likvärdig bil och tro att man ska kunna pruta på priset. "Så fungerar det ju inte".

De höjde min försäkring med nästan 3k på året. En likvärdig bil ger mig drygt 2k billigare pris.

Sen kan jag iofs tycka det fortfarande är ett bra pris, de flesta konkurrenter förutom Solid ligger likvärdigt eller högre.

Säg upp Trygg Hansa, byt försäkringsbolag via webben, utnyttja distanshandelslagen och ångerrätten, köp samma försäkringen hos Trygg Hansa till bättre pris.
Precis detta har jag nu råkat ut för. Efter att ha flyttat 300 meter har Trygg Hansa uppskjusterat mitt Pris på X5an med +2000kr per år. Kollar då en likadan bil på deras hemsida och ser att den är över 3000 billigare per år.

Har ringt och frågat om de kan göra något åt detta, men nej. De hävdar också att det inte går att bryta försäkringen, men informerade dem om att jag kan ställa av bilen.

Synd, har gillat Trygg Hansa, de har en bra maskinförsäkring. Men nu blev de osäkilga. Ska dra igång imorgon och begära offerter på alla mina försäkringar. Redan nu vet jag att Gjensidige ligger över 2000 per år, men fått lite dåliga vibbar från dem - har jag rätt?
Anledningen till att det blir billigare att fråga på en annan bil är att man har lockpriser vid nytecknande på försäkringen. Även om man inte medger detta vid förfrågan. Sedan räknar man kallt med att kunden fortsätter betala det betydligt högre priset år 2 (som motiveras med allmänna premiehöjningar vid förfrågan, om man inte kan hitta någon annan anledning). Jag tror Trygg-Hansa är en av dom som kör detta koncept hårdast. Det är säkert bland annat därför premieklassningen på bilarna (4-35-30 etc) oftast (alltid?) är mörkad numera, förut var man helt öppen med detta. Men då skulle man fått svårare att trixa med sådant här.

Man får byta bolag varje år helt enkelt. För mig är det självklart att ta in offerter varje gång en försäkring är på väg att gå ut. Det kan man göra online på alla större bolag för svensksålda bilar och hos en del bolag även för importer. Skulle hjälpa en familjemedlem försäkra en bil som togs in 2005, där fick man ringa runt en hel del.

Men dd88:s förslag är intressant. Det finns ju egentligen ingen anledning att vara rak gentemot försäkringsbolagen när dom inte är det mot oss. Och det finns ju tusenlappar att tjäna.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Problemet för min egen del var att räknade man bort Solid, så var TH fortfarande billigare än så gott som alla konkurrenter. dd88 idén kanske hade varit något, men det är väl orka-faktorn bara :)
Är Solid dåligt?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
garfunkah, jag kunde få ner mina försäkringar på Trygg-hansa.

Kolla denna tråd Länk

Min bil:

Länk

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Fast precis så var det jag gjorde, fick tomten jag pratade med gick verkligen inte att rubba. Tyvärr blir det ju även lite svårmotiverat när alla konkurrenter är dyrare :)
Jag har också förhandlat ned premien med betydande belopp vid något enstaka tillfälle, genom att påvisa orimligheter i prissättningen. Men att det skulle gå varje gång bara för det är att hoppas på för mycket.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
garfunkah, jag kanske hade tur med personen jag hamnade hos men jag tog fram några exakt likadana bilar som mina och påvisade att det skilde otroligt mellan dem och de jag ägde. Att de blev dyra berodde alltså på att jag ägde dem. Detta är inte rimligt så jag tycker du ska stå på dig. Ett alternativ är att ställa av bilen en enda dag, avsluta försäkringen och sedan ställa på och teckna en ny. Då blir fordonet klassat som alla andra likvärdiga. Ring igen och ta fram lite konkreta exempel på bilar.

Min bil:

Länk

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kollade lite hos Trygg Hansa nyss. Halv på Z4 3.0 Si coupe 07

Min bil:Import 6457 kr

Svensksåld samma årsmodell: 4994 kr
Svensksåld samma årsmodell: 5027 kr
Import årsmodell 2006: 6349 kr

Så här handlar det om huruvida bilen är importerad eller ej.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Snajdaren, helt rätt där kan det skilja. I mitt fall var min svensksålda 530 dyrare i försäkring än en importerad. När de korrigerade priset fick jag rätt pris som motsvarade en annan svensksåld.
Det som händer är att om man äger en bil över lite längre tid och har den i TH så missar man eventuella prissänkningar på aktuell modell. Man får heller inte(enligt TH) eventuella prishöjningar i samma grad. Alltså är man loser som trogen kund. Det gäller att man kollar löpande på sina försäkringar för att få rätt pris.

Min bil:

Länk

Alla svensksåldabilar kommer inte upp, BMW M5 E34-95 är en sådan.

Bolag kan till och med ta olika priser för exakt samma bil. Jag har ägt likadana bilar vid exakt samma tillfälle och haft exakt samma villkor. Försäkringsbranschen är en märklig djungel olik i princip alla andra marknader. För mig skiljde det 1000kr respektive 600kr. Bilarna var BMW 540i-96 respektive BMW 540i-95.

Minns en person här på AP som kollat upp fyra olika M5 E39, två svensksålda och två import. Två var "billiga" och två var "snordyra". De billiga var en sv-såld och en import och de dyra var också en av varje.

Ni som anlitar förmedlare som insplanet. Kolla så ni inte betalar mer än om ni går direkt till bolaget. Jag valde Vardia för min 518i-95 och fick ett högre pris av Insplanet vilket Insplanetsnubben trodde på först när han testade själv. Att jag sedan fick ytterligare rabatt på grund av jag tecknat förra försäkringen via skruvat.se gjorde det bara ännu bättre:).

Mvh Stephan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man kan säga upp försäkringen vid flytt, det sa åtminstone flera försäkringsbolag till mig när jag flyttade. Dock gjorde jag inget eftersom jag var nöjd, och efter flytten kom ett försäkringsbrev fast jag inte bett om det, sista datumet för försäkringsperioden var dock samma som innan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va i helv.
Slog upp min bil på TH nu efter flytten och den är 1500kr/billigare per år helt plötsligt!
Hamnade hos en bra handläggare efter 7 samtal, som skickade ärendet vidare upp till HK. Kom tillbaka samma dag, det slutade med att hon sänkte mitt pris med 400 istället för att höja med 1500-2000.

Jag åberopade att en likadan bil med samma motor låg 3000 billigare, samt att jag flyttat till en lugnare område.

En sak är säker, det går verkligen att pressa försäkringarna.. bedrövligt egentligen, då mestadelen av alla bara betalar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.