|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag har lite småbekymmer med min E38 730i -95 som jag köpte för ca en månad sedan. När jag köpte bilen lirade allt men efter någon vecka så startade inte kupéfläkten första gången. Sedan fungerade det problemfritt i en vecka och sedan började den inte starta alls oftare. Nu går den väldigt sällan, har inte startat alls den den senaste tiden. I samband med detta började klimapanelen tjuta högt, det visade sig att det sitter en liten fläkt i klimapanelen har skurit som jag antar kyler komponenterna inne i den eller liknande. Jag kopplade ur den så jag slapp lyssna på det. Efter det har ironiskt nog inte kupéfläkten gått alls heller. Jag startar denna tråd för att se så att detta inte kan ha något samband? Typ så att om klimapanelen känner av att kylningsfläkten ej går så startar den inte heller kupéfläkten. Känns ju riktigt långsökt dock. Det är den gamla klimapanelen man rullar på ett hjul för att ställa fläkthastigheten. Jag antar att problemen med kupéfläkten beror på kasst fläkteffektslutsteg som det brukar göra på BMW, verkar dock sitta lite tråkigare till på E38 än E39... :) Finns det någon risk att det är klimapanelen som är boven så ja kanske borde testa att byta den? Eller ska jag gå på fläkteffektslutsteget direkt? Tack i förhand. | |
| Den lilla fläkten i panelen har till uppgift att mata kupéluften förbi en temperaturgivare som sitter där inne. Om inte den går brukar det bli knas med värmeregleringen då inte rätt kupéluft känns av. | |
| Okej ja precis misstänkte något sådant. Men den borde inte påverka själva kupéfläktens funktion så den ej startar? | |
| Nej, det tycker jag inte. Den går ju även att styra manuellt och givaren i panelen känner ju en temperatur därinne oavsett fläkten går eller ej. Effektsteget är ju en vanlig felorsak när fläkten inte går. Betydligt vanligare än själva fläktmotorn i.a.f. | |
|
Om fläkten inte går så kan det vara motståndet eller själva fläkten som är trasig. På min var fläkten trasig, är inte så jävlig att byta tog ca 3-4 timmar det enda som var lite bökigt var att återmontera instrumentbrädan (fläktkanaler åsånt ska ju passa) Byta motstånd är i pricip samma jobb då det sitter monterat på fläkten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.