|
|
|
|---|---|
|
Hej Bromsarna bak var slut. Varningen övergick från gult till rött innan jag bytte. Precis bytt skivor, belägg och slitagevarnare. Har försökt ta mig in i meny för att släcka att det varnar. Alltså reset. Kommer så långt att jag håller inne "BC" knappen så en "klocka" kommer fram under ordet "RESET". När klockan snurrat klart, typ 3 sekunder hoppar displayen över tills det står "KM...." och sen händer inget mer. Hur nollar jag systemet efter mitt bromsbyte? | |
|
Lyfter frågan... |
|
![]() 13.427 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du gör såhär (gjordes på min 120i E87 -06 dvs pre-LCI men bör vara likadant på din). Taget från denna tråden Länk EDIT : Kom på en sak som kanske skiljer, jag fick aldrig någon varning (vare sig gul eller röd) innan jag bytte och nollställde. Gissningsvis kan det röra sig om en annan procedur om det redan börjat lysa gult/rött - men är osäker. Såhär gör jag på min E87 120i (har nyligen gjort oljebyte, service och frambromsar på min) och jag skrev då ned hur jag gjorde exakt. 1) Insert key. 2) Push the Start/Stop button once. 3) Push and hold the left button (the one for resetting the trip odometer) in the instrument cluster until a service item symbol appears. 4) Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available. 5) Once you found the item you want to reset, press the BC button (on the turn signals lever) once and the option RESET will appear. 6) To confirm and actually perform the reset, push and hold the BC button. An animated clock will appear, when it disapperars (and the new value of the service item is visible) you release the BC button. 7) Push the Start/Stop button twice to turn off the vehicle. 8) Done. |
@ANM_81 : Fungerade den procedur jag beskrev eller fick du lösa det på annat sätt? Isåfall hur? @BjörnB : Fungerade den procedur jag beskrev eller fick du lösa det på annat sätt? Isåfall hur? |
|
Lyfter den här tråden. Precis bytt bromsar på min Mors 120D, den varnade med röd lampa innan bytet. Bytt både klossar och slitagevarnaren men kan ändå inte nollställa den i datorn. Gör precis som i proceduren ovan men när den animerade klockan tickat klart går blir det bara en streckad linje när Km anges. Är det bara tuffa till verkstan och gå in via dator eller är det något knep jag missar? mvh Wille |
|
Har för mig att för vissa delar så kan man inte nollställa serviceintervallet om det inte passerat 80% av startvärdet (eller något åt det hållet). Men jag tror inte det är detta som strular i detta fallet. @Lidström : Om du bara går in i servidemenyn för att titta, vad står det då hur många km som är kvar på frambromsar respektive bakbromsar efter att du försökt nollställa värdet? @ANM_81 : Fungerade den procedur jag beskrev eller fick du lösa det på annat sätt? Isåfall hur? @BjörnB : Fungerade den procedur jag beskrev eller fick du lösa det på annat sätt? Isåfall hur? |
|
@bmw-slangen: Det står bara en sträckad linje. Bilen säger även att den vill in på service och visar den röda bilen på lyftsymbolen när man stänger av den.. Kollar man serviceintervaller osv är det dock långt kvar på alla dessa utom bromsarna Kan alla dessa symboler vara kopplade till bromsen eller är det dags att svänga förbi BMW så dom får kolla på det? |
|
Ok, knepigt. Här slutar tyvärr min kunskap - känner inte igen fenomenet. Men det bör finnas andra som råkat ut för samma sak. Skulle vara intressant att få feedback från BjörnB och speciellt ANM_81 - som ju är trådskaparen själv. |
|
Någon som lyckats att resetta bromsindikatorerna efter byte? Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja 100 tals ggr med diagnosprogram |
|
Hasso, Kan du rekommendera någon scanner/program som är lämpade för hemmabruk? Nu har jag lagt ner mer tid på att försöka nollställa indikatorn än vad det tog att byta bromsarna. |
|
|
Är det rätt slitagevarnare? Vad är det för fabrikat på den? Var köpte du den och hur fick du fram vilken givare du skulle beställa? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...vad är det för bil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En vanlig 116-E87. Köpte från original sensor via Länk baserat på VIN. När jag bytte så resettade jag inte indikatorn för bromsbyte. Hade en felkodsläsare (bytte kamkedja förra året) som enligt uppgift skulle kunna resetta bromsindikatorn. Uppgradering krävdes dock men den låste sig och nu är läsaren helt död. Så irriterande, bromsbytet (med sensor) var enkelt, indikatorn huvudvärk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.