|
|
|
|---|---|
|
Hur vet jag att airbagen är urkopplad på passagerarsidan? När jag slår på tändningen läge ett så lyser airbaglampan till jag vrider till läge två och den slocknar. Betyder det att den är urkopplad då? //Daniel | |
| ja när lampan släcks är den urkopplad. min lyser också till ett par sekunder o släcks sedan. mvh | |
|
Nej, det är en vanlig funktionskontroll av airbagen. Sätt ingen barnstol fram förrän du kollat detta. Är det en pre-facelift kan man montera ur airbagen på verkstad. Är det en facelift måste den ha nyckelavstängning i handsfacket. ------- //Lövet |
|
| Om du stängt av den med nyckel så ska lampan vid backspegeln lysa även i läge två och när motorn går. Slocknar lampan så är den igång. Är den mekaniskt bortkopplad så är det nog möjligt att den är släckt eftersom datorn i bilen tror att där inte sitter någon airbag! | |
|
edit: Det beror på VILKEN lampa vi pratar om. Är det den vanliga airbaglampan i instrumentet vi pratar om eller någon annan? ------- //Lövet |
|
|
Vanliga airbaglampan! den lyser på läge ett men försvinner på läge två på tändningen. Är det fel ska den väl lysa hela tiden även när jag kör? och om den inte är urkopplad ska väl lampan bara tändas och slockna vid tändningsläge ett. Eller har jag fel? Det är en 05a så jag kan inte stänga av den med nyckel. //Daniel |
|
| Den lampan är endast funktionskontroll och berättar inte om airbag är urkopplad eller ej. | |
|
Hur tar jag reda på det då? Måste man lämna in den? //Daniel |
|
|
Vad är det för årsmodell på din bil? Har du nyckelavstängning? ------- //Lövet |
|
|
Det är en 05a och kan inte stänga av den med nyckel. //Daniel |
|
| Ursäkta antog att du hade nyckelavstängning. Är det tidigare ägare som stängt av airbagen? I annat fall måste den stängas av på verkstad. Mvh | |
|
Jag har papper på att tidigare ägare har gjort det 06. Men vet ju inte om dom har aktiverat det igen senare. ligger ett bälta i skuffen så det är ju också ett tecken på att något är gjort.=) //Daniel |
|
|
Jag tror att den är urkopplad, undrar bara hur jag kan kolla detta smidigast på en E61 05a. //Daniel |
|
|
Tror inte detta går att utläsa utifrån någon indikering i displayen utan det är nog bara att kontakta BMW. Som jag förstått det är det bara aukt BMW-verkstad som kan koppla ur och in Airbagen och verkstaden behöver i båda fallen erhålla en kod från München så min gissning är att en BMW-verkstad kan ta fram infon om din bils airbagstatus. Om inte så borde de ganska snabbt kunna får svar om de har bilen inne. När det gäller nyckelavstängning så kom inte detta i samband med facelift utan modellår -06 samtidigt som startknappen. ___ //Ulf |
|
|
Ok! Då vet jag lite hur jag ska gå till väga. Tack för alla svar. // Daniel |
|
|
Airbagen monteras ur helt och hållet av verkstaden, samt byter bältet, eftersom det är ett annat utan airbag. Airbagen förvaras sedan hos verkstaden ifall man vill ha den inkopplad igen, så kolla med aktuell verkstad om de har den kvar. BMW CS #5206 |
|
|
Att BMW-verskstäderna monterar ur airbags och förvarar dessa tror jag är ytterst ovanligt. Den normala proceduren är att de kopplar från airbagen samt kodar om bilens dator att ingen airbag finns höger fram. I princip samma sak som händer när man använder nyckelavstängningen i de bilar som har detta. Den enda skillnaden är ju att airbagen i dessa fall fortfarande har en "sladd" kopplad till sig. ___ //Ulf |
|
|
Bältet byts i vissa fall och ibland även fast det inte behövs. När det gäller bältet i E60/E61 -05 är jag osäker men för E39 och E46 så behövde man i regel byta bälte på 01:or. På de två 03:or jag haft så behövde det inte bytas då dessa hade den nya typen av bälte som fungerade med både in- och urkopplad airbag. Därför behöver man sedan inte byta tillbaka bältet när man åter kopplar in airbagen vilket en del verkstäder inte verkar ha koll på. Kan tycka att E61 05:or inte ska behöva byta bälte då E39 03:or har den nyare typern av bälte och E61 06:or går att fås med nyckelavstängning = bältet måste klara airbag både på och av. ___ //Ulf |
|
|
Då det gäller en säkerhetsdetalj som airbag och med barn inblandat så ska givetvis mina kommentarer dubbelkollas med aukt verkstad och om verkstaden verkar ha dålig koll så ring en annan. Mina kommentarer bygger på egna erfarenheter då jag fått airbag bortkopplat 5 gånger i 4 olika BMW (E39 och E46) på 2 olika verkstäder samt att jag ringde runt och kollade för E61 när jag köpte en sådan. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.