AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.181

Normal drifttemperatur E91 325d Lci

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Vad är att betrakta som normal drifttemperatur på min 325d?
Har just lyckats komma in i de dolda menyerna och testat lite. Min temp kommer ganska fort upp i ca 80 grader, även vid stadskörning. Tog en tur på motorvägen, ca 20-25km då jag tryckte på lite mer. Då kom tempen upp mot 85 grader.

Är detta ok eller bör man fundera på termostaterna? Bilen är drygt 3 år och gått 5700 mil, samt import från södra Tyskland

Anders
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Har i princip samma fråga. Min E91 320d kom inte över 80 i temp idag under 40 mils långresa. Visserligen lugn körning men ändå, aldrig under -1 i utetemperatur.

Krångligt att byta termostaterna?

Kostnad?

Har förresten Powerkit på min, kan den större intercoolern och kraftigare kylfläkten påverka? Borde väl iofsig inte kunna overrida termostatöppning...

Mvh

Christian
pu
547
puiu
330i-03
ni ska inte glömma att ni kör diesel!!!!

alex
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Men som jag förstår det ska även en diesel hålla en driftstemperatur på ca 95 grader, annars funkar inte regenereringen av partikelfilter samt ger ökad förbrukning och ökat slitage?

Christian
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
<80 skulle jag inte låta passera obemärkt...
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Är det då termostaterna man ger sig på i första hand?

Krångliga att byta?

Kostnad?

Christian
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Japp. EGR-termostaten är väldigt lätt att byta. Huvudtermostaten kräver att du river lite mer.

Termostaterna kostar väl gissningsvis 700-800 tillsammans.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Verkstaden säger att min motor (N47) inte har någon EGR termostat, stämmer det?

VIN nummer A700536

Mvh

Christian
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
där ser man! verkar som de har rätt!
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Har testat lite mer idag. Temperaturen hamnar ganska snabbt på ca 80 grader, sen letar den sig upp mot 83-85 beroende på hur hårt man kör. Idag var det en lite längre runda, ca 75-80 km, mestadels småvägar och farter runt +-70.
Jag ska inom några veckor köra en rejäl tur om totalt ca 200mil, mestadels längs E4, får se om det blir högre temperaturer då!

Vilka temperaturer ser ni som har 325d med N57 motor?

Bör man oroa sig för detta? Finns någon instruktion på byte av termostaterna tillgänglig på nätet?

Anders
to
93
tomboso
325dA -10
Var läser man av tempen? M57t2. 325d
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Länk
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej,

tänkte ge mig på och byta termostat i helgen men kom på, är det någon tempgivare man bör byta samtidigt för att minimera risken för att resultatet inte blir önskvärt?

Mvh

Christian
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Jag hade problem med min 330xd att tempen inte klev över 82grader, den närmade sig 90 ich om man körde hårt.
Bytte Egr termostaten utan resultat, har nu bytt "huvudtermostaten" och nu ligger tempen på 94 mer eller mindre stadigt.

Det är inte så krångligt att byta "huvudtermostaten" tar man bort Egr kylaren och dess rör , och röret från turbon så syns termostathuset tydligt.
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Länk
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack, men pelican-beskrivningen beskriver byte av en elektrisk termostat vilket jag inte trodde jag har?

EGR termostat har jag iallafall ingen.

Men det är alltså ingen givare eller dylikt som bör bytas samtidigt som termostaten?

Mvh

Christian
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Aha, är inte helt 100på vilken det är i din bil.
Dock sitter dom på samma ställe,vad jag förstått.

Jag frågade Bmw om man behövde byta något annat,i samband med termostat byte.Det enda var packningen vilket är rätt självklart.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok tack!

Då håller jag tummarna för att det rättar till sig efter termostatbyte (inklusive packning) ;-)

/Christian
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Har nu kört lite längre sträckor. Totalt ca 210 mil mestadels efter E4:an den senaste veckan. Temperaturen håller sig mellan 82 och som allra högst 86 grader. Ca 3 plus utetemperatur. Är detta för låg arbetstemperatur?

Har kollat runt lite men blir intereiktigt säker på om min bil verkligen har 2 termostater. Kollar man real oem så verkar min motor, N57, inte ha någon EGR termostat. Kan bara hitta den vanliga termostaten i diagrammen.
Någon som vet med säkerhet?

Mvh Anders

Ba
11
Badzad
330dA Touring -08
I3 Rex -16
Normal arbetstemperatur för dieselmotorer brukar vara 82 grader..
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Återkoppling: Har nu bytt termostat, BMW original, 89 grader.
Tempen ligger nu mer eller mindre konstant på 88 grader med någon grads tapp vid motorbroms i långt utförslut.

Mao nästan 10 graders ökning av temp och dessutom ca 0,05 liter mindre per mil!

Känns bra :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.