AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.042

Inköp av E61 530d eller 535d

Ni
8
Niklas Berglund
525 tds touring
Hej.
Jag har efter 8år med Volvo-diesel planer på att åter köpa BMW.
(någon sa -Du ser ljuset i tunneln, kanske är det så:))
Ska vara en 530d eller 535d, Touring.
Jag har dock läst om motorhaveri pg av spjäll i insuget.
Är detta åtgärdat på "senare" modeller, (faceliften), eller kvarstår denna konstruktion?
Jag har tänkt mig årsm -05 till -10.
Mer hk och utrustnig i 535:an, dock har jag inget "behov" av dom hästarna,
men ska man handla, så kanske man ska handla "rätt".
Hur ser bränsle-ekonomin ut, och servicekostnaderna 530/535.
Ska man hoppa över en bil med automatlåda.
Hur är XD versionen, är det bara "dyrt", har ingen egentligt behov av 4x4 i Göteborgsområdet egentligen....
Vad ska man absolut ha i utrustningsväg, och vad ska man passa sig för.
Dieselvärmare är ett plus för mig dock.

Någon som har lite råd ang dessa planer/frågor?

Mvh Niklas

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det finns en bra beg guide här på forumet, har du sett den? Länk

Tänk över vad du verkligen behöver och köp "rätt" bil. Som jag ser det svämmar det inte direkt över med fina 530 eller 535 så jag tycker skick och tillgång är viktigare.
XDrive drar extra bränsle så det är väl onödigt om du inte anser att du behöver det.

Det mest ekonomiska är en 520D, men bilköp gör man ju med hjärtat också.

Själv har jag varit benhårt säker på en 530D eller 535D nästa gång när jag byter, men jag börjar tveka mer och mer.

I ditt fall får du ju en nyare bil om du gå på 520D för dina pengar.
Inte fel att få en faceliftad E61 då de känns klart modernare.
Niklas, du har ju en väldigt spread i årsmodellerna 05-10. Om man vänder på frågan: Vilken är din budget och vad prioriterar du själv? Motor? Utrustning? Jag har haft flertalet både 530d och 535d och visst är den senare vassare, men tycker även att en 530d står sig mkt bra och långt. En 530d med X-drive ger en väldigt trevlig bil. Om möjligt skulle jag förstås satsa på en F11 som givetvis blir dyrare men som enligt min mening är en mkt bättre och modernare bil. Om det är en E61 så skulle jag iaf satsa på minst en faceliftad bil, modernare motorer och en bättre känsla i bilen i allt från interiör till övrigt. Jag sålde för ett par veckor sedan en E60 530d -06 som jag tagit i byte och med dryga 13100 mil på mätaren så gick den ändå väldigt bra i motor och automatlåda, så skicket och tidigare historik är förstås A och O. Viktigt med full dokumentation av servicar och löpande underhåll.

/Anders
thekinglives
spjällen är INTE åtgärdade, men lätta att plocka bort.
535d finns bara med automat. konverter på tidiga modeller fram till mars -07 speciellt på mappade bilar har väl haft lite problem.

Automat
komfortstolar
Active styrning
dieselvärmare
värme i baksätet
rattvärme.

detta är utrustningen som står övers på min lista...sedan är ju mer alltid bättre.
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
har en 530dAT 2004-07 i titansilver.
-active steering
-baksätesvärme
-panorama
-logic 7
-svart dakotaläder
-navi pro med inbyggd bluetooth
-automat
-sv såld
-elektrisk baklucka(öppna o stäng med fjärr)
-utökade komfortstolarna med minne
-cold climate restvärme
-larm, mvärme & kupev
och givetvis SV-såld.

Hojta till om intresse finns :D

dr
104
driftking
318d lci e91 2012
Ngt jag kommer kräva vid köp av nästa bil är dock Dieselvärmaren. allt för att slippa timer och trycka in sladd på bilen varje gång man kommer hem. sen är det aldrig säkert att man har el där man parkerar och liknande.

Theklinglives har helt rätt gällande sin lista. dock är rattvärme väldigt sällsynt. :( svårt att hitta. när man väl hittat rätt så saknar bilen alltid ngt annat :(
Ni
8
Niklas Berglund
525 tds touring
Jag får tacka för lite vägledning.
En 530d är nog att föredra, helst en manuell.
(har haft automatras på nuvarande v70 diesel=dyrt,
trots jämna oljebyten, ok 46000mil kanske var ganska ok ändå)

Det ligger en 530d -08 ute på blocket med manuell låda och webasto.
Dock över 26000mil och ett pris på 139""".
Import -13

Finns en del som monterar bort dessa spjäll i insuget, ligger även någon vagn ute till försäljning då detta är gjort.
-08 kanske man ska satsa på för faceliften skull....hm

Vad är tänkta prisbilden på som "driftking" har, och vilken årsmodell?
Ca miltal.

Någon som känner till skatteskillnaden på 530d, och 535d.
Även försäkringspremie.
(bor på landet med eget låst garage).

Mvh Niklas

dr
104
driftking
318d lci e91 2012
Ja betalar ca 6000:- på min 530d prelci.
En 525d facelift går på strax under 4000:- i årsskatt.
Jag har en 2004 månad 07.
Med tanke på utrustning som jag har i min sv sålda så vill ja har ut 129tkr
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
skatten min 535lci ligger på 4554 och kollar man på en 09a är det 4117 (186g mot 182g). Jag betalar strax under 4200/år i helförsäkring med diverse storkundsrabatter. jag kollade en 530dT 2008, sv-såld med samma villkor och hamnar på 4324 så ingen större skillnad på 530 och 535 i försäkring.
Jag skulle aldrig köpa en manuellt växlad dieselbil. Manuell och bensinare, helst med sexa isåfall, är okay men inte diesel och manuell enligt min uppfattning.

/Anders
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Om den gått 26000mil så kolla ev byte av partikelfilter. Mitt blev bytt redan vid 19800mil (ett par mån innan jag tog över den :-) ) Det är ändå förenat med en kostnad runt 18-19000 på BMW.

Ang manuell och diesel så är min 325d en manuell och är riktigt bra. Vi hade 318d innan och där är manuell riktigt tråkig. Hur det upplevs i en 530d låter jag vara osagt eftersom jag inte vet. En 535d som iofs bara finns i automat är dock kraftfull och skön, den hade jag inte önskat i manuell.
Ni
8
Niklas Berglund
525 tds touring
Har kollat vidare på annonser på blocket m.m
Jag tänkte dock satsa på en -08, facelift, 530d eller 535d.
Är alla dessa utrustade med diffad axel?

Mvh Niklas

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Ingen av dem har differentialspärr, ens som tillval. M-bilarna har det som standard. Alpina kan man också hitta med mekanisk diffspärr.

(muahaha, jag har EDIT mitt inlägg!)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alla BMW-modeller i modern tid har differential (diff), men ingen BMW utom M-modeller har mekanisk diffbroms.
Sista som hade diffspärr var e34 och e36 sedan blev det öppen diff.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte heller då var diffbroms något som alla modeller standardutrustades med, utan det var primärt som tillval.
Wow, 139k för en 530D som rullat 26k mil som dessutom är import?
Jag tänkte sälja min svensksålda faceliftade 530xD -07 som rullat 13k med mycket utrustning och förväntar mig inte mer än 150k. Vilka fantasipriser!

Förövrigt råder jag dig verklgien att köp en xDrive, nu är ju denna vinter väldigt mild men bakhjulsdrivet är inte roligt vintertid.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Niklas - Jag har just PM'at dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.