AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.532

Bränsleförbrukning M3 e36

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Min fråga :
Hur mycket bensin drar en M3:a E36 vid blandad körning ?

Att man kan köra den på runt litern vid jämn motorvägsfart har jag hört. Men om man pressar den lite ?
Jag kör mest stadskörning. Korta sträckor. Kallstarter. Vad e rimligt ?
Tacksam för svar
//Tobbe
Stadskörning 1.2-1.3. Landsvägskörning brukar ligga runt 0.9 med den vanliga momsen. Kör du däremot lite hårdare så kan förbruknigen öka ganska så duktigt vilket kanske är fallet lite tittt som tätt när man rattar en M3:a.
jo
97
jol

540 iT -97
Hej.jag har kört ca 800 mil sen mitten av juni och det har blivit en hel del gasa.... snittet hitils är 1,02 l/mil .Ganska ok tycker jag.På lugn långtur sjönk det till 0,81 l/mil, med fullastad bil.

M3 familjebilen
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Allt från 0,8 (landsväg) till 1,6 (stad). Jag tror att min färddator visar ca 1,2 i medel just nu men då kör jag mer i stan än på landsväg.

Tänk på att den helst dricker 98 oktan vilket är lite dyrare än vanlig 95.

/Fredrik
sirtobbe : Jag har testat olika förbrukningar lite.

Fagersta - Eksjö är en sträcka på 32mil nollade på parkeringen, låg och snittade 104km/h och fick förbrukning på 0.82 (och då åker jag ändå genom Motala och Örebro osv med stadskörning).

Fagersta - Avesta = 3.5 mil snittfart = 130km/h förbr 1.04
Fagersta - Norberg = 1.2 mil snittfart 180km/h förbr 1.60

Har även haft polare bredvid som nollade färddatorn exakt när jag klev på en omkörning från 100km/h på treans växel förbrukning 100-200km/h med fullgas = 3.80

:)

cruZZe
rimbo (norr om sthlm) - mantorp (ca 60-65 mil)
klarade mig på en tank
då va 6-10 mil av dom hård körning och resten gällande hastighet + 30 (dvs 140 nästan hela vägen)
drog rätt exakt en liter per mil me andra ord

larsson -m3 93-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.