AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.464

Turbo/laddtrycksproblem 320D E46 -04

ma
19
mattem
320D Touring -04
Hej

Har två olika problem med turbon på min bil, en 320D -04 med M47N-motorn.

Dels är det att jag upplever att laddtrycket har sjunkit eller rentav försvunnit när jag kör och det andra är att när jag drar ut ordentligt på växlarna så drar den i sig olja. Jag kopplar ihop fenomenen eftersom det inte har dragit något olja tidigare.

Har gjort en enklare felsökning i helgen men kom inte så långt som jag ville eftersom jag inte ville demontera så mycket som det behövdes ovanifrån eftersom jag stod ute. Fastnade på att jag inte kunde klura ut hur jag skulle demontera själva huset till luftfiltret till motorn efter att jag lossat de stora bultarna det sitter med, ser nästan integrerat ut med ventilkåpan, vilket det säkert inte är.

Mitt mål var att komma åt turbon ovanifrån för inspektion via IC-slangen. Kanske är det enklare underifrån?

EGR öppnade jag från IC-slangen och den ser ju bra grisig ut inuti, men det brukar de göra enligt de filmer jag sett på YT. Har fått tipps på att om laddtrycket spökar att det kan vara den som kärvar. Antar att den kan rengöras om man demonterar den och ska prova det i helgen.

Men turbon går, står jag på tomgång och varvar hör man den bäst, men inte lika tydligt som innan. När jag kör så hör jag den i princip inte alls, kanske lite när man först kör iväg men när väl bilen är varm kan jag inte höra den, ens från stillastående när jag accelererar iväg.

Bilen går dock fortfarande "bra" men saknar det där riktiga sticket. Det hela pekar ju på att jag inte har laddtrycket, som kanske kan vara EGR?
Har återkommande problem med att felkod på EGR när jag kollat felkoder. Dock har jag ingen möjlighet att få dom utlästa just nu för att se om det är något mer som tillkommit än EGR.

Har dock märkt att kör jag bilen "hårt", dvs drar den på växlarna så drar den i sig olja. Fråga mig inte vart den gömmer den för den ryker inte vad jag kan se. Detta har den inte heller gjort förut, så jag kopplar fenomenet till tappat laddtryck. Dvs att den drar i sig olja vid hårdkörning. Är det för att det blir något sorts vajsing pga uteblivet laddtryck som gör att olja förmodligen försvinner ut igenom turbon på något sätt? Men då borde den väl ryka/lukta?
Vill minnas att om en turbo havererar att den kan "dra ut" oljan den vägen, stämmer det?

Naturligtvis så ska jag försöka kolla upp vacuum-slangarna, men jag gissar att de är hela eftersom bilen går bra i övrigt, då hela det systemet verkar vara sammankopplat i en enda slinga.

Om det nu är EGR, kanske det är lika bra att ersätta det helt med denna?
Länk

Tänkte låna svärfars garage i helgen för att undersöka den saken, samt vacuum och förhoppningsvis om WG på turbon verkar OK om den nu har några externt rörliga delar.

Har ni några bra tankar?
Jag misstänkte först turboras eftersom jag kände att bilen saknar sticket samt att jag inte längre hör hur den laddar, men eftersom den fungerar när jag "tomvarvar" på garageuppfarten så bör ju själva turbon vara hel.

Har kikat på felsökningsguiden på TurboTech och eftersom turbon verkar fungera (den hörs ju när jag tomvarvar) så bör ju felet ligga "externt"? Lite olja/oljefilm finns det ju i slangarna till IC, men inget jag kan tycka ser onormalt ut, eller ska där vara helt snustorrt?

Mvh Mattias
ma
19
mattem
320D Touring -04
Kan uppdatera läget gällande mina undersökningar.

Har efter mycket kliande av huvudet och längre stillestånd med bilen med wellpapp under bilen kunnat konstatera att den inte läcker något utåt, utöver det kladd som blev för att jag inte fått i oljestickan ordentligt så den tryckt ut olja den vägen.

Svarfars garage har varit upptaget så jag har stått hemma i mitt eget lilla garage och demonterat EGR och rengjort den. Förstår verkligen att bilen gett felkoder om den, den var verkligen inte vacker. Testade tyvärr inte funktionaliteten på den innan rengöring men nu rör den sig fint och är ren och fin invändigt efter att ha legat i avfettning och två burkar bromsrengöring senare.

Upplever att bilen går bättre igen.

Angående förbrukningen av olja har jag kommit fram till att motorn är så "tät" att även om bilen står länge så rinner inte all olja ner i sumpen och stickan visar för lite. För har bilen stått över arbetsdagen eller natten så är där fullt med olja, men kollar jag en stund efter att jag ställt bilen så är nivån fel, vilket lett till att jag trott att nivån var fel och fyllt på. Så jag har fått tömma ur oljan ur motorn eftersom det pga detta fenomenet blivit för mycket olja, ca 1 L och fylla ny olja i korrekt mängd.
Vad baserar jag att motorn är "tät" på? Jo, lyfter man inte locket till oljepåfyllningen så rinner inte oljan ur motorn, utan kommer i klunkar som om man hällde ut något från en tät 25-liters dunk. Men öppnar man locket så rinner oljan ut, precis som om man öppnar lufthålet på en 25-liters dunk.

Det är även så att om jag bara drar upp stickan t ex efter en natts stillastående så är den med "torr", men sticker jag ner den igen så får jag olja på stickan. Så även oljestickan med tillhörande rör är så tätt att olja inte "rinner till" innan man släpper trycket.

Har aldrig varit med om en så "tät" motor förr, men det är klart när det även sitter två o-ringar som tätningar på oljestickan så måste det ju vara tätt. Annat än de gamla volvo och saab-motorer som jag annars är van vid.

Vidare inspektion av turbo kommer, men ligger lite på is just nu eftersom "allt fungerar" just nu samt den berömda tidsaspekten.

Funderar på att skaffa mig en felkodsläsare så jag kan se och radera felkoder själv utan att blanda in någon verkstad.
Funderar på denna som ska klara läsa "alla" bilar Länk

eller denna från samma firma men som enbart är för BMW och om jag förstår det ger lite mer möjlighet att själv programmera saker i bilen som är specifikt till BMW.
Länk

Funderar även på denna, men det är inte lika enkelt då man även behöver ha med sig datorn ut i bilen, de övriga körs ju från telefonen.
Länk
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Den kan ju ha tryckt ut olja för att du överfyllt den, men har du kollat vevhusventilationen så där inte är massa klegg?
ma
19
mattem
320D Touring -04
Nej, vevhuset är på att göra-listan.

Ser ut att sitta en packning där, går den att återanvända eller måste den bytas för att inte riskera läckage?
ma
19
mattem
320D Touring -04
Fick ett ryck och demonterade alla kåpor för att komma åt vevhusventilationen som sitter längst bak på ventilkåpan och kunde tråkigt nog konstatera att det inte är den uppgraderade versionen som sitter där utan den gamla med filterinsats. Det positiva är att den inte var igensatt så den rengjordes och återmonterades i väntan på att en uppgraderad vevhusventilation ska införskaffas.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Luftfilterhuset är en del av ventilkåpan. Du kommer åt turbon underifrån. Du lossar den uppifrån genom 3 hål i filterhusets botten. Turbon har ingen wastegate, är en variable nozzle turbo, vnt. Den ändrar a/r genom att vinkla små blad i turbinhuset. Finns fina animeringar på yt. Dessa ändringar styrs på den tidigare versionen av en vacuumklocka, precis som en wg, men på "N" ( eller TU som den egentlig heter) sköts den elektriskt. Har inte sett hur den ser ut.
Är axeln glapp i turbon trycker den in olja i tryckrören. På min 330xd var det en hel del olja men den rök inte. Turbon var inte märkvärdigt glapp heller men jag bytte ändå.
Krävande vnt är inte helt ovanligt och kan resultera i lite vad som helst vad gäller laddtrycket. Lågt, högt, skenande, pulserande... Mitt skenar (2,5 bar). Tyvärr fortfarande trots ny turbo. =(

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
ma
19
mattem
320D Touring -04
Tackar för bra svar Spiidfriik.

Men med ny tubo så borde du väl inte ha några problem med VNT?

Nu är i alla fall Vevhusventilationen/fläktenheten utbytt mot den nya uppgraderade versionen med cyklon. Beställde den igår på Theanders i Lund och vid lunch fanns den för upphämtning.

Skaffat mig en ELM 327 felkodsläsare till telefonen, så jag ska se vad jag kan laborera med där.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hur har det gått?
Prova att ta bort bakre katalysatorn. Om den är igensatt så får du dåligt laddtryck.
Råkade själv ut för detta och rev ner turbon helt i onödan. Lite glapp är det i turbon. Svårt att avgöra om det är för mycket om du inte har en ny att jämföra med. Men ser du märken/spår i turbinhuset från turbinbladen så är det för mycket glapp.
Du kan lossa slangen/röret från turbon till ICn och kolla/känna på axeln hur mycket det glappar och se om den har gått emot huset.
Finns även en MAP-sensor som sitter i insugets bakkant inne vid torpeden som du kan kolla. Hålet kan vara igensatt med skit och då fungerar inte den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.