AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.517

Villka motorer passar E32 730iA - 1989?

sp
26
spoony87
730ia -89
318tds -96
hej har en 730 ia -89 med M30B30 som två vipparmar är av på till 6ans cylinder. så han är komplös på den. Tråkig att köra när han är kall så börjat tröttna. Försöker hitta motor till den men passar några andra motorer med bara att typ byta box eller elsystem. vill ju att motor festen å allt ska passa så de är bara å skruva i sakerna.

Några tips?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör du med bilen trots två vipparmar av på 6ans cylinder!?!

De alternativ jag kan komma på är en M30B30 från 730i/530i eller en M30B35 från 735i/535i. Det borde vara "bult-on" som de säger.

Är man osäker på några komponenter kan man gå in på realoem.com och slå upp sin bil och sedan sök på det reservdelsnummer du är intresserad av och då får du upp vilka andra modeller det sitter på.

Skulle vilja säga att i 99% av fallen jag sökt på iallafall så är det samma mellan 730i/530i/735i/535i (förutom vissa uppenbara interna saker såklart).

Annars är det "bara" att ta loss toppen, göra en behövlig renovering av toppen (alla ventiltätningar, alltid någon ventil som inte är helt frisk, kamaxeln är oftast nedgången och många vippor brukar vara nedgångna också) och då får du ju även en ny topplockspackning.
sp
26
spoony87
730ia -89
318tds -96
Jo jag kör dagligen. Spridaren är klippt också. Den går bra när den är varm.

så vi tror med databox så borde m30b35 funka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, lite förvånad att den fungerar som en daily driver då båda vipparmar till 5'ans cylinder gick av på min M30B35 och den gick som ett lass skit och vibrerade oroväckande mycket redan vid 2000 varv/min - väldigt oroväckande mycket. Så det blev några korta provsträckor inne i ett bostadsområde och sedan bärgning (fast det var ju först efterår jag visste att det var två vipparmar som var av).

Ok, bra att du kopplat bort spridaren - var ju främst det jag var orolig för. Klippt? Jag skulle ju då föredra att lossa kontakten istället för att klippa kablar.

Men du har lyft på ventilkåpan och verkligen konstaterat att båda vipparmar till 6'ans cylinder är av?

Ja, en M30B35 ska fungera. Men var lite uppmärksam på att motorn är så lik som din nuvarande som möjlig, jag tänker främst på extra-tillbehör som EML (elektronisk gaspedal) eller antislirsystem (som utnyttjar EML).

Alternativet att bara ta loss toppen och renovera denna, varför är inte detta alternativ intressant?
sp
26
spoony87
730ia -89
318tds -96
Förföra ägaren har kappat av vipparmarna med typ kapmasin eller liknade skukke gissa på att dom gått av innan. Han som också klippt spridaren. Bilen går bra nör den är var riktigt pigg på höga varv gör utan problem 200km/h dricker väca 1.2liter milen landsväg. Som sakt komlöst i 6ans cylinder. De borde de la inte vara om ventilerna är stängda? fick en komp puff på 3kg vid ca 5 drag på starten som var kanske 10-20 sec långa.

bilen har antispin så de borde la inte vara något? Eller kanske går flytta frpn min motor till den nya om de skulle vara något.
Varför inte renovera toppen är la för jag tror kolvringar/kolv kan vara dålig å blir myclet dyrare
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, går bra när den är varm och gör 200 km/h utan problem - med båda vipparmar på 6ans cylinder avkapade?

Låter lite märkligt det där...

Jag får nog ställa frågan igen - har du personligen verifierat okulärt att båda vipparmarna till 6ans cylinder verkligen är avkapade?

Å andra sidan är kablaget till spridaren klippt så fungerar inte den cylindern oavsett om det är avkapade vipparmar eller inte.

Helt rätt, med borttagna vipparmar så är båda ventilerna stängde (dvs det kommer varken in eller ut luft ur cylindern).

Du får ett visst kompressionstryck även med konstant stängda ventiler. Störst tryck får du troligtvis på det första varvet eller två.

Anta att motorn står stilla en längre stund. Då kommer en eventuell tryckskillnad mellan cylinder och vevhus utjämnas, dvs det kommer att vara atmosfärstryck i cylindern (kolvringarna är inte helt täta).

När du sedan vrider runt startmotorn så komprimeras den luften som finns i cylindern, men det kommer att läcka mer och mer förbi kolvringarna (och det kommer inte in någon ny luft) och man kommer troligtvis att hamna i något jämnviktstillstånd där kolven komprimerar den luftmängd som inte läcker ut - skulle gissa på att den står och pumpar en ganska tom cylinder efter ett tag.

Har den antispinn så har du lite styrelektronik och på motorn sitter ett elmotorstyrt gasspjäll (på tex min 535i med M30B35 motor är gasspjället helt vajerstyrt från gaspedalen). Men det ska vara enkelt att flytta över från din nuvarande M30B30-motor. Var lite uppmärksam på om det är skillnader på din M30B30 och om du köper en M30B35 som tex att gasspjället är olika stort. Det får man browsa igenom på www.realoem.com och jämföra komponenter mellan de olika motorerna (dvs din nuvarande motor och den tilltänkta nya motorn).

Ja, misstänker du kolvringar så är det ett större jobb såklart. Då blir det ju att lyfta ut hela motorn och gå igenom den fullständigt (har gjort detta på min M30B35).

Har du dåligt kompressionstryck på flera cylindrar? Eller varför misstänker du att dina kolvringar börjar bli dåliga?

Sen finns det alltid en risk med begagnade motorer, du kanske löser ett problem men får fem nya istället. En begagnad motor, speciellt dessa då alla kommer från sent 80-tal / tidigt 90-tal är både gamla och de flesta har nog gått 20-30 tusen mil. Så där kan du få både fullständigt nedslitna kammar, läckande ventiltätningar, igentäppta oljespridarrör, oljeläckage till förbannelse, utslitna vev- och ramlager, utsliten oljepump, kamkedjestyrning eller kugghjul som är utslitna, igensatt kamkedjespännare med mera på köpet :-)
sp
26
spoony87
730ia -89
318tds -96
Japp har själv kontrollerat att vipparmarna är av kappade
På den
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Har lite erfarenhet av liknande sak. Köpte en e30 320 för något år sedan som också bara gick på 5cyl. Vipparna till cyl 1 hade gått av men dåvarande ägare hade fortsatt köra med bilen iom dom var direkt behov av en bil och verkstaden inte hitta orsaken till den misstände just då.

Dom hade kört så nästan ett halvår och jag körde bilen 5-6 mil hem utan problem. Konstigt nog inte så trött som man kan tro.

I mitt fall var de inte så lätt som att byta 2 st vippar då dom slagit sönder/tryckt ner skaftet på ventileerna så de gick inte att ställa ventilspelet då de glappa 1-2mm. Blev till att lyfta toppen och byta 2 ventiler.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
....jamen, hur kan man överhuvudtaget ens överväga att starta, än mindre köra, en bil med detta fel???

Hej och hå....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.