|
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man sollucka på sin E60/E61 speciellt med dubbla luckor på touringen så är det inte ovanligt att dräneringen sätter igen sig och modulerna PDC /RDC/släpvagnsmodul mfl som gömmer sig i baljan blir dränkta. Har grottat lite med detta idag och konstaterat att problemet inte är ovanligt finns nån servicebullentin om detta också. Man bör nog kolla upp dräneringen och det är nog inte fel att borra en dränering i baljan så vattnet inte stannar kvar om olyckan skulle vara framme. Bilen jag grottat med har samtliga moduler brunnit pga vattenskador och försöker lista ut om de är bilspecifika programmerade eller går att ersätta med begagnade.. Man hamnar bla. på denna tråd om man googlar på vattenläckage E61 Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kanon! tack för länken Hasso! jag ska fixa till detta i helgen med dräneringsslangarna, har ännu inte råkat ut för vatten i baljan men vill absolut inte riskera att dränka elektroniken som finns där. | |
|
Dränhål är aldrig fel då det luktar hemskt illa när vatten blir stående. Sedan kan man i förebyggande sätta ut modulerna i sidorna som säkerhet. Finns en workaround på det. Mvh Jonas B |
|
thekinglives |
hasso: tror gör man ju i kyrkan, men jag tror ändå inte de behöver kodas till bilen, skillnad om det gällt eftermontering, då hade säkert en programering varit nödvändig. enklast är väl att testa ngn box...e60/61 någon granne har väl en? |
|
Jag upptäckte på min e60 (ej touring) att baljan där batteriet sitter, var halvfull med vatten. Jag har ingen aning om varifrån det kommer, någon annan som har nån idé? BMW CS #5206 |
|
thekinglives |
sitter väl en ventilation bakom stötfångaren, kanske den som bråkar. likaså sitter väl en eller flera kabelgenomföringar beroende på dragkrok, pdc etc, jag hade börjat där. |
|
VIN byte krävs på donationsmoduler. På tal om vatten i baljor... Nån som brukar få en pool i batteribaljan? Min e60 lider av det. Less att hålla på att torka upp hela tiden. |
|
|
Köpte en E61 09 med panoramatak nyligen och vill säkra mig mot dessa bekymmer då jag redan dragit på mig strul så det räcker med bilen :) Som jag tolkat det ska man bara slita ut slangen så att "ploppen" i änden lossnar och sedan sätta tillbaka den. Korrekt? Kan man inte komma åt och rensa dräneringen med t ex en dragfjäder ovanifrån? Tänkte också borra ett hål i baljan som extra säkerhet. Är det skyddat någorlunda underifrån så det inte stänker in vatten vid t ex underspolning? |
|
|
På min E60 är det stora ventilationshål på sidan längsgående med "gummiflärpar" där det skulle rinna över om så behövs. Har gjort hål i bagaget och flyttat all el till sidorna för ca 2 och ett halvt år sedan. Har inte haft några problem med detta alls. Dunkade även ut reservhjulsbaljan framåt så att jag fick i ett riktigt reservhjul, mest för att kunna lägga i det trasiga när det väl behövs. Vanligast på sedaner med vattenläckage är dålig/torkad packning vid baklyktorna. Mvh Jonas B |
|
| Har också läst om att man kan flytta elektroniken ut på sidorna. Någon som har en guide eller något för det? | |
|
Lyfter denna gamla tråd. Tänkte jag skulle kolla hur mina dräneringar ser ut på min e61 lci. Plockade bort innerskärmen bak för att se. (Har sett nån youtube video där en person gör det) Men jag har ingen dränering i hjulhusen? Har dock sett någon bild där det kommer ut en slang under bakljuset. Är det ändrat på LCI? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.