|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har precis blivit en stolt ägare av en 123d coupe M-sport 09. Är jätte nöjd med bilen men skulle ändå vilja fråga er om någon har erfarenhet om chiptriming till denna bil. Som jag förstår det så kan jag inte teckna någon garanti på bilen eftersom den gått 8000 mil. Ska man glömma de tankarna och vara nöjd med den redan nu bra effekten. Eller kan man sätta i ett chip utan att riskera motorras? / Niklas Neebel | |
|
Välkommen till bi-turbo-diesel-träsket! Är man beredd att "chansa lite" - helt riskfritt är ju aldrig en modifikation (eller att äga bil ö h t) - är det mycket trevligt att optimera bilen med en om-mappning. Trimboxar råder det enighet om (i stora drag): undvik. Ska det bli bra, ska man göra en om-mappning, eller omprogrammering, av bilens motorstyrenhet. Inte "enbart" lura insprut med en "dum" box. Om-mappning kan göras av många firmor, medföljande handenhet för att själv byta mellan (flera) programvaror är vanligt. (ofta har man en effektmapp, en eco-mapp och original). Jag har VTECH, med maxeffekt, 260 hk, 480 Nm. Funkar bra. Och bilen rör på sig, kan man säga. Roligaste bil jag haft. Och hittills den billigaste... Ta hand om din bil, och ha roligt! |
|
|
ps - jag kallar den numera för 126d, för den har ju mappning och nya dämpare från KW (sportchassi M-sport + KW) == helfestlig kombo med gokartkänsla pps - och två små barn och fru ppps - alla får plats, inklusive syskonvagn pppps - fast inte mycket mer |
|
|
Man tackar man tackar :) Okej ska kolla upp vad Vtech har att erbjuda. Är man tvungen att ta med sig stora plånboken eller vad fick du ge för din ommappning. Hur långt har din pärla gått? :) Har ett bekymmer bara jag har automat i min. Vet inte om den är byggd för att klara en sådan hög effektkurva som 260HK. Kan man kolla detta på någon sätt? Ja körglädjen är den stora anledning varför jag ville ha en 1-serie! Var lite skillnad mot min Ford Mustang som gick fantastik fint rakt fram men kändes som fjädrarna vad gjorda av potatissäckar hehe :) Hahahaha ja ligger lite sanning i det ja :) Neebel |
|
|
VTECH 7500, typ. Finns kampanjer. Bilen 13.000 mil, typ Automatare borde inte vara några problem alls. Insatta här kommer att svara att det är samma låda som i 325dA, och den klarar 600 Nm, eller något i den stilen. VTECH har koll på detta med. Rent körmässigt är nog automat att föredra - man måste växla mycket. MYCKET. Fast det är ju en charm i sig. Beställ nya bakdäck redan nu, typ :-) |
|
| Vtech hade en 123d förut som var väldigt modifierad och hade runt 300 ponnys och den vet jag hade automat så det är nog bara att köra på :) | |
|
Okej men vad är skillnaden på VTECH och exempelvis BSR? Behöver man ha VTECH att installera det eller är det bara sätta i det själv? Ja är ju nackdelen med diesel att det inte är direkt HÖG varvigt men jag gillar kombinationen med råstyrka och bra bränsleekonomi. :) Jag har med beställt mig nya sommardäck. blev Michelin Super sport runt om. GIVETVIS punkteringsfritt!! :) ÄR det något annat man ska ha i åtanken med 123:an? har märkt lite att rutan vill fastna lite ibland i halvläge. Har även tänkt att beställa lite nya LED angel eyes och en kolfibervinge från Länk Har någon handlat där förut. verkar vara en väldigt bra sida. |
|
|
Bor du söderöver i landet så kan jag rekommendera GDM Performance i Hyllinge utanför Helsingborg. Enskild firma som drivs hemma i garaget men killen är mycket duktig. Han har mycket moderata priser jämfört med de "stora" firmorna för samma eller i många fall mer hk/Nm. Länk |
|
| Ang låda, från svensk motoroptimering fick jag uppgiften att lådan är specad (at) för 400nm, samma som i 20d. Den klarar dock lite mer, de vill dock inte lägga på mer än 430nm. Men ger samtidigt 260hk. 5900 tror jag deras kostar. Verkar kunniga men vet inte | |
|
Nä man bor ju i jönköping så är ju mer en ett stenkast dit.. Är det ingen som vet hur man kan kolla villken låda som sitter i? Sen kanske göra en bedömning efter det? Tittat runt lite på annat trim. Någon som har ett Milltek system på sin 123d? Är det något att ha eller är det att kasta pärlor åt svinen. Är mer ute efter litet mer "sportigare" ljud. |
|
|
Hej! Ny på forumet.. Bumpar tråden litegrann eftersom att jag också gått och blivit med biturbo-älskling. Utan tvekan roligaste bilen jag kört. Min fråga är: Lådan, håller den för 400 eller 600 nm? Vilken låda är det som gäller i 123dA, 6-växlad med steptronic. Syns en motoroptimering på samma sätt som en trimbox i efterhand? Tacksam för svar. Väl mött! Marcus |
|
|
Ni som är sugna på optimering maila gärna mig på christer@vtech.se eller kika in på min Facebook sida Vtech Tuning Göteborg Christer Vtech Tuning Göteborg 0732-681144 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.