AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.750

Större bromsskivor på 325i e91?

bl
6
blippus
325i touring - 07
Hej,

Har nyss införskaffat en bmw 325i e91 - 2007.

Min fråga är om det går att uppgradera bromsarna till större skivor, och ev. ok. Exempelvis sätta på bromsarna från bmw 335i, eller 330i? Någon som har testat? Erfarenheter?

Tack på förhand :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det för funktion eller utseende du vill göra detta?
bl
6
blippus
325i touring - 07
Både utseende, men framför allt prestanda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Steg ett är nog andra belägg och bättre bromsvätska. Har du bytt det?

Hur upplever du problemen nu? Överhettning?

johmei
335i E92
Enligt diverse forumtrådar passar 335i bromsar bra fram. Bak fungerar bra för färdbroms men det skall vara problem med handbromsen eftersom 335ans skivor även har större innermått (där handbromsen jobbar). Det lär vara en bra uppgradering om du hittar billiga grejer men det handlar fortfarande om enkolvsok för gatkörning, de blir löjligt varma på bana. Jag smälte båda kolvpackningarna fram förra säsongen.

Som tidigare talare sagt så är belägg och vätska din bästa uppgradering. Jag åker själv Pagid RS-19 om sommaren på min 335i och de är brutala i jämförelse med gatbelägg. De gnisslar och sotar dock väldigt.
bl
6
blippus
325i touring - 07
Just nu är det standard belägg och vätska, och de mattas av rätt fort vid lite hårdare körning och blir svampiga. ska kanske prova att byta belägg och vätska först. Tips på belägg och vätska?

Annars får det väl bli ett Big Brake-kit istället.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vätska är Motul RBF 600 mest bang for you buck. Kör även ATE Super Blue som är ungefär likvärdig.

Belägg till 325 kan jag inte men kolla om RS-19 finns, det är riktigt brta bett i dem. PFC08 ska också vara bra för lite hårdare körning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Testa belägg och vätska, sen är steg 2 att förbättra din bromsteknik. Inte riktigt det som ser coolast ut, men om prestandan är prio så har du mest att hämta här. Kolla på rejsa.nu om du vill ha mer och läsa.

johmei
335i E92
Viktigt med vätskan är även att den är fräsch. Dvs. byta ett par gånger per säsong om du kör lite tuffare. Kan vara en billig livförsäkring. Vätska drar åt sig mest vid oken (värmen) så tömma en dl vid varje ok är bra löpande service.

Vill du testa bilen på bana så kan jag varmt rekommendera BMW Sport Club!
bl
6
blippus
325i touring - 07
Tack för alla tips. Hur viktigt är det att byta bromsslangar?

Ska verkligen kolla upp BMW sport club!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Spara de pengarna till annat, ett tag iaf. Finns nog mkt annat du vill göra med bilen om du just köpt den.
bl
6
blippus
325i touring - 07
Ok,

Så när jag har bytt bromsvätska och bromsbelägg, vad skulle ni rekommendera som nästa steg för att anpassa bilen lite bättre för bankörning? Fjädrar/dämpare?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Däck!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Wunderbaum!

(sorry)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
blippus:

Första grejen är att tänka på hur du bromsar, min erfarenhet är att orginalbromsar bör hålla helt ok för lite "aktiv gatkörning" kommer man däremot till bankörning så blir det snabbt en helt annan belastning. Det låter märkligt att du skulle ha problem med dem nu på vintern med allt vad det innebär av dåligt grepp och kall luft.

Första grejen är att tänka på hur man bromsar. om du ligger på bromsen länge så kommer den inte få någon tid att kyla sig utan bara bygga högre temperatur. det klarar inga bromsar. Därför skall du bromsa hårt och kort därefter släppa bromsen helt så den får kylas.

Om du tyckar att pedalen blir lång och mjuk så är det vätskan som kokat och blivit dålig. Om du däremot tycker att pedalen är fast men bilen bromsar sämre så är de beläggen som överhettat. Naturligtvis kan det vara både och samtidigt.

Som övriga säger så är belägg och vätska det enklaste. Pagid beläggen som jag och johmei kör ger ett grymt bett, men de är inte helt roliga till vardags då de gnisslar mycket, dammar och biter hårt. Varken johmei eller jag kör dem nu på vintern.

För aktiv gatkörning bör originalbelägg eller ett sportbelägg räcka fint men skall du köra bana så är pagiderna (eller motsvarande) att rekommendera.

Om du märker att bromsarna överhettar trots detta (vilket mycket väl kan hända om du kör bana) så är det dags att titta på större bromsar. Det handlar främst om att du skall ha mer material i skivorna (större skivor och tjockare skivor). Det är det materialet som tar emot all värme. 335 ans skivor och ok är säkerligen en bra uppgradering för din bil om du kan få tag på dem billigt.

Näst steg är ju däcken, där skall du också ha efter hur du skall använda bilen. Ett sportigt gatdäck är bäst för gatkörning och ett R-däck är bäst för bankörning. Det beror på att de är uppbyggda för olika värmenivåer. Ett gatdäck kommer överhetta på banan medan ett R-däck kommer gå för kallt på banan.

Du kan läsa lite på BMW Sport Clubs hemsida också:
Länk

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Sorry, naturligtvis menar jag att ett R-däck kommer gå för kallt på gata, inte på bana...

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.