AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.596

Info om denn E39 540i - 2001 i Göteborg?

Hej,är ruskigt sugen på en 540 och försöker kolla marknaden och tittat på några vrak!!!!! som man kan få billigt men undrar om någon känner till denna kärran. .... länk Länk

Inport efter 1 år och endast 3 ägare var av den sista i12 år, låter bra men all info är välkommen.

Mvh Hans.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Läste annonsen.

Blir så d-a less på att alla handlare skriver "vi reserverar oss för eventuella felskrivningar". I uttrycket kan de då föra in allt d-a skit som de inte fått med i annonsen. Blir de tvist vinner handlaren eftersom de använt uttrycket i garderingssyfte.

Pruta bilen med 15 000 kronor. När säljaren frågar varför säger du bara att du reserverar dig för alla felskrivningar de inte fått med i annonsen.
Dra en carfax på den. Den är import från usa och saknar usa-bagageluckan och är inte intagen som flyttgods = kan ha varit skadad. Dessutom kan det vara bra att känna till att usa-bilarna normalt är fartspärrade till 210km/h. Fördelen med en sen usa-import från exempelvis California är borta när den varit i landet så länge. Dock ser den fin ut på bilderna. Fråga om automatlådeoljan är bytt. Ring gärna de tidigare ägarna och hör vad de har att säga. Mvh Stephan
Tycker den ser väldigt fin ut. Stort plus för solidsvart (668) - svartare än metallic som brukar se lite gråaktigt ut i solen. Dessutom svarta högglanslister och sandbeige sportstolar samt TUB-motorn med vanos.

Utrustning:

Daten für die Fahrgestellnummer: WBADN63481GM70898
Modellbezeichnung: 540I
Ausführung: USA
Typschlüssel: DN63
E-Code: E39
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: M62/TU - 4,40l (210kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: Schwarz 2 (668)
Innenraum: Standardleder/beige E36 Sandbeige E (N6SN)
Produktionsdatum: 01.12.2000
Werk: Dingolfing

Code Serienausstattung Standard Equipment
S210A Dynamische-Stabilitäts-Control Dynamic stability control
S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel
S302A Alarmanlage Alarm system
S354A Frontscheibe grün Grünkeil Green windscreen, green shade band
S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip
S438A Edelholzausführung Fine wood trim
S441A Raucherpaket Smoker package
S473A Armlehne vorne Armrest front
S520A Nebelscheinwerfer Fog lights
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S555A Bordcomputer V mit Fernbedienung On-board computer V with remote control
S645A BMW US Radio BMW US Radio
S845A Akustische Gurtwarnung Acoustic belt warning
S850A Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling
S853A Sprachversion englisch Language version English
S876A Funkfrequenz 315 MHz Radio frequency 315 MHz
S992A Steuerung Kennzeichenbefestigung Control of number-plate attachment

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S202A Steptronic Steptronic
S204A Kürzere HAG-Übersetzung Shorter final drive ratio
S257A Deaktivierung Seitenairbag hinten
S261A Seitenairbag für Fondpassagiere Side airbags for rear passengers
S319A Integrierte Universal-Fernbedienung Integrated universal remote control
S403A Glasdach elektrisch Glass roof, electrical
S416A Sonnenschutzrollo hinten/seitlich Roller sun vizor, rear lateral
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S459A Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory
S465A Durchladesystem Through-loading system
S481A Sportsitz Sports seat
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S500A Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S521A Regensensor Rain sensor
S522A Xenon-Licht Xenon Light
S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional
S640A Vorbereitung Telefoneinbau universal Preparation f tel.installation universal
S677A HiFi System Professional DSP HiFi System Professional DSP
S694A Vorbereitung BMW 6 CD Wechsler Provisions for BMW 6 CD changer
S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension
S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel
S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line
S785A Blinkleuchten weiss White direction indicator lights
S788A BMW LM Rad Individual BMW LA wheel, Individual

Code Information
S415A Sonnenschutzrollo hinten Sun-blind, rear
S464A Skisack Ski bag
S602A Bordmonitor mit TV On-board monitor with TV

Tog en liten snabb tur och kollade på kärran innan jag skulle till jobbet nu i kväll.
Bilen är riktigt fin och är ju trots alt 12-13 år gammal så lite har ju hänt lite på dom åren och milen.
Lacken är helt ok men vist finns några skador och märken+att vänster framskärm är om lackad men för att vara svart är den ok men backspeglarna skulle behöva lackas pga stenskott.
Hittade ingen rost i hjulhusen bak och inga rost blämmor förövrigt heller men 10 minuter är lite kort även för ett tränat öga ibland.

Inredningen är riktigt fin och det enda jag såg direkt var ett par märken i armstödet i dörren på förar sidan men det går ju att byta.

Däcken var väll så där frächa men rullar en stund till och fäljarna hade lite små märken men ok.

Under huven var det rent och fint och kollade bara oljestickan och tittade i oljelocket och såg bra ut men skulle behöva olje byte direkt.

Frågade om servicebok och det var inga problem men hade inte tid och lus läsa men är riktigt bra servad.

Tog även upp att den var importerad och tydligen var den tillverkad för usa men kom aldrig dit så ägaren innan köpte den tydligen direkt på något sett och han som haft den var tydligen tandläkare och nog ganska noggrann för den är helt ok men kan man få ner den 10 lakan börjar det bli intressant.

För väll fundera lite men skall nog åka och provköra den framöver och ta ett litet snack med förra ägaren så får vi se.

Med vänlig hälsning Hans.
En liten fråga till som jag kom på nu när lasse-sl500 svarade med intressant info...hur är det med vanos problemen på 540!!!! är det som på m5 att dom börjar kludda eller är den så pass sen att dom är ok.

Sen är det väll ett måste att kolla oljepumps bultarna antar jag eller!!!! och givet skall lådan få sig en service för har jobbat med zf automater i 15 år tidigare
så vet hur noga det är att dom sköts rätt med olja och filter.

Åker ju en e36 320ia i dag som piskas hårt!!!! men sköts som en bäbbis med service och annat och nu när man börjar kolla på andra kärror så tycker jag den börjar gå riktigt bra.............den känner väll på sig att dagarna är räknade men kan jag trivas lika bra och förmodligen bättre i 540 får den säjas.

ma
101
mafqa
F10 550i -10
Det är min förra ögonsten :)
Den togs ursprungligen ut av en amerikansk arbetare i München som skulle exportera den till USA men såldes tillbaka till BMW istället. Där är inga problem med motor eller växellåda. Servicen är skött prickfritt. Rost fanns på baklucka (nuvarande bilfirma har bytt den) och fågelbadet runt tanklocket. Ditec-behandlad och aldrig maskintvättad. Lyktorna runt om inkl xenonstrålkastarna är helt nya efter ovälkommen påhälsning. Invändigt är där en mindre skada på vä armstöd i förarsätet och på samma textilmatta, sannolikt amerikanen som rökt. Obligatorisk Pixelfel. Lukt kan ibland förekomma från ACn på sommaren (efter kondens) men kyler som den ska. Liten spricka i träpanelen över askkoppen. Övrig inredning är i mycket bra skick och allt jag inte nämnt fungerar utan anmärkning. Fick ett elfel i höstas på växellådan när det regnade kraftigt ute, som var borta dagen därpå och återkom aldrig. Jag bytte in bilen för jag ville ha något nyare men måste erkänna att jag saknar den lite. Ingen aning varför däcken är så slitna? ;)
Tackar för svar och hade vart kanon om jag kunde få ringa dig och prata lite med några lätta frågor.

SMS ditt nr till 0703-144778 om det är ok.

Hej,efter att pratat med före detta ägaren så är det nog bara att slå till........MEN har kollat igenom lite olika in lägg och nu är frågan HUR orolig behöver man vara för kamkedjan på dessa motorer.
Bilen är ju väl servad och fin men är väll inte jätte sugen på att byta kedjor om några tusen mil.

Med vänlig hälsning Hans
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normalt inget du ska oroa dig förom går maskinen tyst och fint. Man kan byta kedjesträckaren om man tycker det behövs.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Köpte du den?
Tyvärr inte.......vet inte om någon här fick ett litet tipps och handlade före mig för dagen efter var den såld!!!!
Ligger kvar på blocket men står "såld" så ringde i dag och kollade och så är det.

Får leta vidare men ut budet på blocket mm suger just nu,bara att av vakta eller så blir det en e39 530i.

Det var tråkigt att höra, det verkade vara en fin bil! Bilder kan iofs ljuga, men den såg fin ut, trevligt specad.Jag gillade den solidsvarta lacken mot det champagnefärgade lädret - skitsnyggt.

Vill inte strö salt i såren, men man ska nog inte tveka om man hittar något man gillar - för då hinner någon annan sno åt sig det. Och nej, det var absolut inte jag.

Hoppas du hittar en lika fin bil. Är du sugen så hör av dig till han som hann före och bjud någon eller några tusingar extra om du får köpa den.

Lycka till.
Kärran hamnade i ljusdal..........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.