AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.396

Hur upplever ni komforten mellan E91, F31 och GT bilar?

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hej!

Åker mycket motorväg och funderar lite på vad som igentligen hade passat mig bäst?

Har idag en E91 och är relativt nöjd med den, men kan inte släppa tanken riktigt på hur stor skillnad komfort och ljudvolym på motorväg och liknande skiljer mellan modellerna? Någon som har testat runt lite och kan ge lite input på vilken modell som är bäst?

Tittat lite på nya 4serie 4dörrarsvarianten då ja tyckte den var riktigt snygg. Så igentligen står väll valen mellan en sån, F30/F31 eller tom 5 serie.
ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
ljudvólym är nästan omöjligt o säga skillnaden på då det är så ofantlig skillnad på vad för däck slitage på väg m.m

Min E90 var tystare med Continental Sport Contact 3 än vad min F31 med 19" Continental RFT. Räknar dock att det beror helt på däcken. Byter däck till våren och då kan man jämföra på riktigt.

Komforten är bättre i F31 trots 19", samma profilhöjd på däcken. Chassit känns mindre stötigt på F31. Båda med M-Sport.

En kollega har en F30 20dA Luxury Line med smala 17", den är förvånansvärd tyst. Betydligt tystare än hennes 1-serie hon hade innan.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Om jag åkte mycket motorväg och därmed prioriterade tystnad och komfort, skulle jag kollat på begagnade 7-seriebilar (F01) med ballongdäck och utan M-Sportpaket - grymt mycket bil för pengarna!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Sani, helt min tanke. 7-serien ÄR landsvägskryssaren #1.
Jag fick nöja mig med A8 från 06 i ett år - och den flyter på bra i motorvägsfart...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min F01 har M-sport men också adaptiva dämpare. Nu när man är +40 är det comfortläget som gäller mest hela tiden :)
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Jo ljudvolymen är nog väldigt svår att säga nått om, men komfort och övrigt känns ju mer lätt"mätt" :)

Låter lovande i alla fall att nya 3serien kan vara lite mjukare och skönare, för min e91a med msport kan kännas rätt hård o stötig då och då.

7 Serie känns lite roligt, inte ens tittat på dem :)
Verdi
Allt annat lika (däck, vägbana osv) så är F31 tystare. Men skillnaden är inte så stor. Ska du sitta och åka motorväg så skulle jag rekommendera en mer komfortinriktad bil. F11 har väl fin komfort? Eller varför inte en 5-serie GT?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Tycker f34 är behagligare på långvägen än f31 och e91 minst behaglig av dom tre. Någon som testat f34 mot f10/11 och f07?
Den långa hjulbasen på f34 gör att den blir mycket lugnare och behagligare i längden, detta utan att den tappar för mycket körglädje och kvickhet. Bra kombination helt enkelt.
Nu gällde ju inte frågeställningen F10/11 men den är klart komfortablare på alla sätt jmf med 3-serie modellerna. Av ovanstående modeller nämnda i TS fråga så skulle jag säga att GT-n är bäst. Inte för inte så säljs det nu en rätt så stor andel GT av 3-seriens nyförsäljning. Personligen gillar jag dock designmässigt F31 bättre än GT-n.

/Anders
Skillnaden i åkkomfort mellan E91 och F31 är relativt liten. GTn har jag ingen erfarenhet av. Däremot kan jag starkt rekommendera F11, där får du den fluffiga komforten som 3:an saknar.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Jo frågan gällde även 5-serien, kanske inte just specifikt f10/f11.

Kör man bara på riktigt bra vägar så är det god komfort i f31 men ska man ut på mindre landsvägar så är f34 mycket skönare.
Angående ljudvolym så kan man ta som regel att en sedan är tystare än en kombi. Är osäker på hur bagageutrymmet är skiljt från kupén i en GT men jag upplevde den som tystare än min f31 i alla fall.
Verdi
I stan skulle jag vilja ha en 1-serie, på landsväg en 3-serie och på motorväg en 5- eller t o m 7-serie. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.