|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt en BMW X3 2,5SI från 2007 av en bilfirma. Jag påpekade ett tickande/knackande ljud redan i bilhallen när jag köpte bilen. Firman sa då att det säkert var för att bilen inte varit körd på två veckor. Ljudet har inte hört sedan dess (ca 2 v). Nu från i lördags är ljudet tillbaka. Det hörs varje gång jag startar och kör bilen och är även kvar efter varmkörning. Tickandet följer med och ökar vid gaspådrag. Det låter på högra sidan långt bak i motorn. Vad kan det vara som är fel? Är det farligt att köra med? Har spelat in en film men jag vet inte hur jag bifogar den till tråden... :) Tacksam för hjälp! /Netz | |
|
Nu har jag sökt runt och läst en massa inlägg om liknande problem (ex Kentas, Nockenwelles etc). Min analys resulterar i följande: Vanligt förekommande fel på bilar med N52 motor tillverkade 2006. "Avluftning" verkar kunna ge en viss kortsiktig effekt. Därefter krävs: 1. byte av ventilyftare och packningar 2. byte av ventiler och foder. 3. byte av kam, och pumpar mm. 4. modifiering av toppen med förändrade oljekanaler Det uppstår för mig oftast vid uppstart efter tidigare kortare körsträckor. Verkar som det kan bli värre på sikt om inget görs med motorras som värsta outcome. Kan "avluftning" (som jag tolkar verkar vara att hålla 3000rpm en viss tid varvat med tomgångsskörning) och påfyllnad av 5W40 helsyntet olja vara en lösning? Om än kortsiktig... Då bilen är 7 år gammal med 10000 mil på mätarn och bilen inte är köpt hos BMW tror jag knappast att min bilhandlares 3 månaders garanti täcker reparation av detta? /Netz |
|
|
Det tycker jag handlarens garanti bör täcka. Alternativt borde du kunna få lämna tillbaka bilen istället. /Jonas |
|
| Mitt tickande upphörde när jag bytte olja och filter. Kör numera 0W40, istället för 5W40/30. | |
| Självklart ska du ta upp det med firman som sålde den! | |
|
Svårt att säga utan att höra filmen men hade ett liknande problem fram till igår... Visade sig vara ett tändstift som jag kunde skruva loss med handkraft, så börja med att kolla dem! Lycka till |
|
|
Tack för era svar! Jag håller med, beror ticket på motorfel tycker jag också bilhandlarn ska ta det. Nu är han informerad så blir det värre har jag ju påpekat det tidigt och då kan han inte hävda att det uppstod pga mig. Jag testade "avluftningen" och det verkar ha hjälpt. Jag köpte och fyllde på med Mobil 1 5W40 LL01 olja också, då oljenivån var något låg. Jag ska serva bilen snart också. Har tänkt köra lite Omega rengöringsolja och STP Complete System Cleaner Bensin just innan service. Det har jag läst ska kunna rena och smörja motor samt bränslesystem och hjälpa mot tick. Ska även titta på tändstift, tack för tipset! mvh /Netz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.