|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Har nu läst i stort sett alla trådar om generatorproblem men vill trots allt starta en ny med mitt lilla problem. Har som sagt en 2004 E46 330i med 8000 mil på nacken. Häromdagen när jag körde hem började torkarna gå långsamt, ljuset flimrade till och sen blev det julafton på instrumentpanelen. Först abs, antislir och ett kugghjul bredvid växelindikatorn. Efter någon minut tändes laddningslampan. Kom precis hem innan halvljuset dog och den började hacka lite. Tyckte mig märka ett lite skramlande ljud från generatorn men väldigt svagt och försvann med lite gas. Hemkommen loggade jag in här, en BMW-ägares Mecka, och sökte på snarlika problem. Jag laddade batteriet fullt, mätte nästa dag och fick 12,7 v. Mätte en dag senare och samma resultat. Alltså har jag förmodligen ett friskt batteri. Monterade i batteriet igen och startade. Inga problem förutom röd laddlampa lyser. När jag gasar till så släcks den dock. Mätte batteriet efter att ha haft bilen igång några minuter och det låg på 12,4 v. Startar bilen och mäter på batteriet 11,2v med motorn igång. Ökar till 2500 varv och då laddar den 13,9 - 14,1 v. Verkar som missljudet dämpas då också. Mäter direkt på generatorn och den visar 8,3v på tomgång och vid gas skramlar den igång till 13,9 - 14 v. Något fel med generatorn således. Min fråga är kort och gott vad Ni anser att nästa steg är. Ska jag direkt köpa en ny generator eller ska jag montera isär den och kolla kol med mera? Det känns onödigt att lägga pengar på en ny laddningsregulator med kol om det nu är generatorn som är kass. All input emottages med stor tacksamhet. Tack för Ert tålamod. T. | |
|
Voltaget bör inte vara under 14V på tomgången. |
|
|
Hej Det verkar som byte av lager och kol/regulator skulle vara tillräkligt men med generatorn isärplockad är det ju lätt att mäta dioderna, sen kan ju släpringarna för kolborstarna behövas svarvas,så det är svårt att avgöra vad som är bäst renovera eller köpa en utbytesgenerator och om man kan göra det själv. |
|
|
Så det bästa är förmodligen att montera ur generatorn och kolla igenom den? Någon som har en bra länk till hur man lättast går tillväga? |
|
| Har en liggande generator från 320i -00. Vet ej om den är samma på 330, men hojta till ifall det blir intressant. | |
|
Troligtvis är kolen är dåliga precis som du misstänker. Så byt nöj dig med byte av laddregulator. (Jo, jag vet att det går byta kol om man kan hitta rätt version) /G |
|
|
Finner ingen länk med bilder nu, men kanske detta klipp hjälper dig. Länk Det är inga större problem att plocka av den. Har själv inte tittat på youtube klippet mer än snabbt bläddrat genom bara. |
|
|
Stort tack för all hjälp. Ska montera ur generatorn och kolla igenom delarna snarast. Kommer säkert att posta bilder på hur allt ser ut för mer input. Igen tack! T |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det händer att det åker in sten och annat skräp via kylningen till generatorn och orsakar kortis och haveri. Kolen lär inte vara slut på det miltalet ska funka i 10.000 mil till och de ger inte tänd laddlampa vid slitagefel. Diodfel regulatorfel och kortis ger laddlampa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Alltså går ju att byta kolen och göra en chansning att de funkar...ett tag! För när kolen är slut så finns de ju en överhängande risk att släpringarna oxå är slut och behöver svarvas! Även diodfel m.m... Hade de handlat om min gamla risiga e30 så hade jag nöjt mig med kolbyte bara och chansa,MEN du har en 8000 milad 330 så de känns inte som att jag hade halvracklat med en bil av den kalibern! Så mitt råd är att plocka lös generatorn och åk till din lokala bil verkstad och be dem mäta upp den till att börja med. | |
|
Exakt samma sak hände mig idag, alla varningslampor tändes utom motorlampan. Bilen växlade och gick dåligt, radion börja brusa, tror strålkastarna slocknade. Kunde åka hem och mätte på batteriet med och utan motorn igång. Under 12v utan motorn och över 14v med motorn igång. Svårt att veta om batteriet eller generatorn är kass, eller båda? Börjar nog med att köpa ett nytt batteri, det börjar ändå bli gammalt. Konstigt är att bilen startar utan problem? Tack för ett bra forum. BMW330 2003 //Johan |
|
|
Mycket bra råd alla. Jag ska montera av den i helgen och ta bilder på allt så kanske ni kan se lite mer vad problemet kan vara. Det som spökar lite för mig är faktumet att den laddar när man varvar upp lite och att det svaga missljudet försvinner då. Det kan ju absolut vara nåt skräp eller nån detalj som skramlar på tomgång. Bilder kommer inom kort. T. |
|
|
Mitt fel som liknade ditt va inte batteriet som jag först trodde utan generatorn som var kass. Mätte upp den på en generatorfirma, det var en diod som var kass och antagligen förstört laddningsreläet. Köpte ny generator 3000kr och allt fungerar som det ska igen. |
|
|
Nu är den avplockad. Det är TRÅNGT. Postar bilder på de olika delarna, kan inte se nåt speciellt förutom att det är lite "spårigt". När jag skakade den trillade det ut en liten sten. Kan möjligen vara den som spökat till det? Funderar på att helt enkelt investera i en ny generator för att slippa allt krångel. Vad tycker ni experter? [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk |
|
|
Dåliga länkar. Provar igen. <iframe src="Länk |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
tyder inte den gula pricken på regulatorn att den kommer från en bilskrot? dom använder ofta sådana pennor. isf är det inte så konstigt om det sitter en beggad del där sedan tidigare. chansning bara. |
|
Ny generator inhandlad och monterad. Allt funkar klockrent nu. En bra lärupplevelse att byta generatorn utan att ta bort fläkten. Man får ha 3 armar och hårda knogar men det går faktiskt. Det största meckandet var att få på remmen. Tack för alla era tips angående mitt problem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.