AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.786

Hyrbil i italienska alperna?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag kommer att hyra bil i Bergamo för att ta mig upp till en skidort ca 25 mil norrut. På hyrbilarna verkar det inte sitta vinterdäck, utan istället ska man ha med sig snökedjor om något skulle hända. Någon som har erfarenhet av att köra bil i alperna vintertid? Är det dumdristigt att köra runt i en bil som varken har vinterdäck eller är fyrhjulsdriven?
Jo
1.160
Joofa
Ja, om det var så enkelt. Men det verkar vara standard på hyrfirmorna i italien att de har årent runt-däck. Dubbdäck är förbjudet i Italien om jag förstått det rätt.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Står hyrbilsfirman för snökedjorna? Det är ju svårt att veta vilken dimension man ska ha innan man vet vilken bil man får. Autosocks är ju ett alternativ som är lätt att då ner i resväskan
När skall du åka? Var för några år sedan i Cortina i mars och det vad 10-15+ grader i byn och 0-gradigt uppe i pisterna på bergen. De saltar och röjer vägarna rätt bra så du kan mycket väl klara dig med sommardäck och sedan kedjor om det kniper. Alternativt kan du ju ställa bilen vid hotellet och sedan ta buss eller lift resten av biten.
Jo
1.160
Joofa
Jag ska åka v9 på sportlovet. Snökedjor får man hyra extra av hyrbilsföretaget. Och jag kommer inte köra bilen så mycket mer än tur och retur flygplatsen-hotellet i byn. Så jag antar det bör funka bra.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Sommardäck och snökedjor går bra, man får ta det lite vackert om det snöar när man kommer upp på lite höjd, men som sagt, dom röjer vägarna bra.

Ett tips är att kolla hur kedjorna monteras (helst provmontera dom) för när polisen beodrar på kedjor eller det skyltas för kedjor då är det mörkt och svinkallt och snön vräker ner.....

Calle
Jo
1.160
Joofa
Tack för tipsen. Har aldrig monterat ett par snökedjor faktiskt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Alla kör med sommardäck i Italien vintertid om man inte bor i alperna. Hyr bil varannan vecka i Milano och kör 35 mil. Får alltid sommardäck även fast jag ibland bookat vinterdäck (genom Avis), och ibland ett par snökedjor. =)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Hej,

Är för det mesta inga problem att ta sig fram på dubbfria året-runt-däck. Har gjort det flera gånger i österrikiska och schweiziska (och ett par ggr i italienska) Alperna och det har aldrig varit några problem. Jag tror att grejen är att antingen är det snyggt plogat och då funkar nämnda däck perfekt, eller så har det snöat faan och då är det skit samma om du har dubbat eller odubbat - det enda som eventuellt hjälper är kedjorna... Jag hade inte tänkt så mycket mer på det, utan kört och varit glad.

Happy skiing!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.