AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.071

Motorlampa tänd på Bmw e39 520i touring 2001

Sida 1 av 2
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Tjena, jag köpte en bil i helgen, när jag hade kört cirka 2 mil (påväg hem) började motorlampan att lysa, kollade upp vad det var och visade sig vara dåliga avgasvärden, frågade förra ägaren och den lampan hade aldrig kommit upp innan, han hade haft bilen stående ute sista tiden och inte använt den. När jag kom hem ställde jag den i garage (uppvärmt) och prova även att bara koppla ur batteriet som inte hjälpte, har kört med den lite men lampan vill inte slockna, någon som vet om det finns något som man kan göra eller måste jag in med den och läsa av felkoden?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om du vet om att det är dåliga avgasvärden måste väl du ha sett en kod redan eller missförstod jag din text ?
Det kan vara allt från trasig lmm , tjuvluft taskiga lambdasonder mm. som gör att din lampa lyser.
Så säkrast är att läsa av felkoder (om det finns några) och sedan utgå från dom när du felsöker.
Tror även att bilen ska starta felfritt 5ggr för att lampan ska slockna av sig självt (kan ha fel här..)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lampan kan släcka sig av sig själv ja, det beror på vilken typ av fel det är och vad som krävs för att den ska slockna.
Det minsta du ska göra är att läsa av bilen med en OBDII-läsare som finns från 100 kr (Kina) eller 300kr i Sverige. Eller åka till BMW och få en riktig diagnos.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Oftast beror det på att bilen drar tjuvluft. Bäst att du går igenom alla luft slangar och kollar om du hittar några sprickor eller/och otätheter vilket jag garanterar att du hittar om inte bilen har förvarats jämt i ett varmt garage.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har också fått den lampan på min 525iAT trots fina avgasvärden. I mitt fall fick jag en sporadisk felkod på katalysator enligt INPA (minns inte den exakta koden/beskrivningen nu). I övrigt gick den bra och hade inga andra felkoder, så jag raderade den som fanns och nu har lampan inte tänts på de 6-7 månader som gått. Felkoden kom inte tillbaka alltså. Men visst är det mycket klokt att kolla över slangar och liknande och inte bara koncentrera sig på lampans lysa eller inte.

Om du inte har INPA, DIS eller något annat program som kan läsa av och radera felkoder bör du skaffa det direkt. Går inte att åka till BMW och betala för varje sak som ska släckas/läsas av. Jag har själv sparat in tusentals kronor på avläsning, kodradering, kodningar av instrument osv.

M3 E36 i Sverige Länk
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Jag kollade upp vad anledningen till vad lampan var i instruktionsboken och där stod det att det var dåliga avgasvärden.
Får väl köpa mig en avläsare, och ska kolla över alla slangar, är någon slang som läcker lite olja såg jag direkt.
Tack för svar :)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Även om du hittar någon dålig slang och sedan byter den så kommer inte lampan slockna på en gång. Det kan vara något med det som Micro68 nämde om att bilen ska kunna startas några gånger och känna av att felet borta. Kan vara bra koppla bort plus polen över natten.
Kolla även pluggana 19 och 14 utöver slangar

Länk

Samt mektipset här

Länk
Lampan kan tändas och släckas när man startar bilen respektive körning.
När min lampa kommer på så lyser den ibland till nästa start, det händer även att den kommer och går under körning.
Återfås normala värden när man kör då släcks den.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Kollat runt lite på felkodsläsare och läst lite här, tycker de är svårt att veta vilken man ska välja och samtidigt vill jag inte köpa en för flera tusen, utan några 100 lappar tänkte jag.
Hittade då denna och tänkte höra vad ni tycker Länk
eller finns det någon annan som är bättre i samma prisklass?
Den där duger alldeles utmärkt till din då kan du kolla mer än obd2 även airbag och abs bla.

Det jobbiga är att det krävs dator.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Ja det va ju bra! Aa men har ändå någon laptop som bara ligger, så kan ha den till det :)
Kolla då att den har serieport
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Jadå det har den, är ju lite äldre laptop så då har ju nästan alla de :)
Då är det ju bara å köra.
ma
7.450
marin849
Länk

DIS är överlägset.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Ska isåfall vara en svensk sida :)
ma
7.450
marin849
Jag kan köpa det o lägga upp på Tradera för 500. Det är ju så man/de gör :)
ma
7.450
marin849
Nej 600...
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Klart, men har dock aldrig beställt från ebay så vet inte hur man skall gå tillväga :P Därför känns de bättre att köpa på en svensk sida tycker jag :)
Det är som vilken webshop som helst men använd paypal, får man inte varan så får man pengarna tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.