|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kommer att sätta i kompressor i min 320 (325 motor) och kommer vilja montera fetare bromsar… är det någon som har gjort detta förut? Hur gör man på det bästa sättet, behöver man byta fjäderben? Min tanka än så länge är att ta bromsarna från en 740-750 skulle det funka? Tacksam för alla relevanta svar eller åsikter. Tack//Emil | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns en del varianter, men det som ger mest bang-for-the-buck är följande recept - Bättre bromsbelägg Som tex Ferodo DS2500 som jag själv använder på min E34) - Uppgradera bromsvätska och byta 1-2 gånger om året Tex ATE Super Blue Racing är mycket prisvärd, se exempellista här Länk - Kylning Tillför luftkylning till dina bromsar Ovanstående koncept ger dock inga bling-applåder vid korvkiosken, det bara fungerar överraskande bra till en mycket billig peng. Men vill man gå lite längre och kör med tex r-däck som ger ett mycket bättre fäste på bana så finns olika alternativ för uppgraderingar. Här nedan kommer det recept jag använder mig av på min E30 323i (ej testat i verkligheten ännu). Eftersom större skivor och bromsok ska monteras så räcker nästan aldrig 15" fälgar till. Man måste ha 16" eller oftast 17" fälgar. Utbudet med breda 17" fälgar i 4x120 bultmönster är riktigt begränsat så första steget är att göra en 5-bults-konvertering. === FRAM === Behåller (i nuläget) original fjäderben. På med en variant av den sk bonje-hylsan (har en tjockare inre kant och kräver en specialtillverkad mutter - se bild nedan) Länk På detta sätter man ett vanligt E36/E46 hjullagernav. Sen monterar man en E46 330i bromsskiva (325x25 mm). En bromsoksadapter monteras och på detta monteras E36 M3 bromsok. Satt och räknade på hur mycket det breddar, och det blir ca 10 mm bredare på varje sida. === BAK === Här tog jag bakvagnen från en E36 CPT. Men det viktiga är egentligen navet, se skillnad här Länk Sen är det bara att använda bromsskivor, handbromsdetaljer, bromsok och bromsokshållare från samma E36 CPT så ska det fungera (är 272x10 mm skivor). Räknade även på detta och här breddar det ca 20 mm på varje sida. Fast jag kommer dock att prova med bromsok från en tidig E32 735i (12/1987) då dessa hade 38 mm kolvar i deras bromsok bak. Enligt beräkningar bör det ge lite bättre utgångspunkt för bromsbalansen (E36 CPT har 34 mm kolvar i bromsoken bak). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.