|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är ny här på forumet då jag köpte min BMW i fredags =). Bilen är en E91 325i touring-09 med faceliftet. Problemet är att när jag accelererar bilen från ca 70 km/h till över 100 km/h på tex 2ans växel, varvar från 4k till ca 6k rpm hörs ett litet skorrande ljud i någon lite sekund. Ljudet låter kanske 5 ggr snabbt under 1 sekund. Det skorrar "kr kr kr kr". Ljudet är väldigt tyst så det är svårt att säga vart det kommer ifrån. Jag gissar på att ljudet kommer från under bilen vid mitten. Kan det vara misständning för att jag kör på E95? Eller är det något fel på axeln? Eller är någon platta lös under bilen? Har ingen aning... Tack på förhand! | |
|
Jättesvårt att säga utifrån din beskrivning men det är ju ganska halt ute, kör du med eller utan antispinn/antisladd? Någon skillnad när systemen är av/på? Kan ju låta lite så när bilen bromsar effekten/bromsar hjulen. Annars tänker jag kopplingen men då skall det nog vara lite bättre fäste för att ett problem där skall märkas. /DJ |
|
| Var köper du E95 (95% etanol, 5% bränsle)? Eller menar du vanlig BF95 oktan? Kör du på BF95 så beror det inte på bränslet. | |
|
DJ: Jag testade att accelerera hårt igår och tänkte att det är väldigt blött ute så det är nog hjulen som spinner, idag körde jag lika och ljudet fanns kvar, dock fortfarande lite blöt ute. Jag har automat-låda, men kan bilen spinna på julen fast jag är upp i ca 90 km/h? Antispin och allt är på. |
|
| Köper på statoil, E95 alltså, standard antar jag. | |
| Oj, inte etanol, alltså oktan 95 bensin. | |
|
Med vinterdäck och lite våta vägar så är det inte alls otroligt att den spinner till litegrann inte så att den bränner däck precis men ett lite ryck som triggar antispinn. Det finns flera trådar här om bilar som blir jobbatt köra så fort man hänger på vinterdäck Om du håller inne DSC knappen ca 5 sekunder så stänger den av både antispinn och antisladd. Testa igen med dem avstängda och se om det påverkar ljudet. Som sagt så är det jättesvårt när man inte hört hur det låter och känt hur det känns i bilen så jag kan bara hoppas att detta är en relevant kontroll att göra. Men den är ju enkel i alla fall :-) /DJ |
|
| DJ: Tack, jag skall testa detta som första åtgärd. Skall jag testa varva motorn vid neutralt läge när jag står stilla också? | |
|
Ja det kan du ju testa också, se till att motorn är varm innan bara. Det är inte bra att rusa en kall motor. /DJ |
|
|
Låter som antisladdsystemet som bromsar gasen eller hjulen för att räta upp bilen. Hur många mil har den gått? |
|
| Morre: 7k mil | |
| Bilen fixad, det var något som hade böjts under bilen och låg an på något (kommer inte ihåg vad det var) . Så allt är okej nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.