AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.397

Erfarenhet av trim till X1 23d

Som vanligt är jag lite nyfiken.... 23d går ju i grunden väldigt mkt bättre än motsvarande års 20d, helt annat flås och längre register. Men effekt är ju kul.

Prata lite löst med svensk motoroptimering. De sa att lådan är den svaga punkten, xdrive osv är inga problem, men lådan är bara specad till 400nm (dvs det som är original) och är samma låda som i 20d.(aut). Man menar dock att lite marginal finns men man lägger inte på mer vrid än 420-430nm, effekten ökar man till 260hk.

Är det någon som har erfarenhet av olika trim till denna bil? 260hk ur en 2liters känns ju klart högt, samtidigt som Box-bluffarna har ännu högre siffror o vrid mot 500nm när man läser runt (en Box är inte aktuell- utan det är programvara om det ska vara öht)

Skulle vara kul o höra om någon har erfarenhet, driftsäkerhet är verkligen viktigt för mig, så jag borde väl egentligen låta bli kanske....
Ingen alls? Ingen som vet någon än gång?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
kika runt på 123d och VTECH och ditt sökande skall vara till ända.

finns just nu en pågående tråd om 123d :)

jag har 123d :D
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag hade samma funderingar kring min växellåda när jag hade en 23d. Jag mailade på ren chans direkt till fabriken och frågade. Döm om min förvåning när en chefstekniker svarade på mitt mail efter ett par dagar:)
Kruxet är bara att jag inte minns vad han skrev och jag har tyvärr inte mailet kvar. Har dock för mig att deras siffror var annorlunda... Testa maila fabriken...
Oj! Verkligen, hur hitta du ens mailen? :)
Hur som, trimma du? Om du gjorde antar jag att svaret var positivt?
Har läst lite om 123d, men alla X1 23d har ju at så det är lite det
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag bara gick in på ZF:s hemsida och mailade till dem. Trodde aldrig de skulle svara :)
Jag hittade dock mitt gamla inlägg på Länk och jag hade fått svaret att de garanterade 450 nm. Det finns datablad att ladda ned, sen är det upp till dig att avgöra... På forumet i xbimmers finns några tips på trim, kolla in dem. Själv trimmade jag aldrig. Bytte bil innan det blev dags :)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
prata med 3MW här på forumet. han har stor erfarenhet av bmw's dieselmotorer och har trimmat mina både bensinare o dieslar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.