AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.007

Dyra "inspektioner"

Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Fler än jag som svettas lite av priserna på inspection I resp. II? Vad får ni ge för dessa service på er verkstad? Tips om ställen i södra Sverige? Tips om hur man kan komma lite billigare undan, typ byta stift och olja själv? Frågan avser E39.

Oskar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att byta stift är enkelt, du kan kika i ventilkåpspackningsbytestipset.Olja är ju inte svårare att byta än på vilken bil som helst.
Sedan beror det ju på hur viktigt du tycker att det är med stämplarna i serviceboken.BMW brukar ta en 50-lapp för att återställa serviceindikatorn.Köp en återställare för en 5.hundring annars.
Jag fixar allt själv med en del hjälp och lån av verkstad. men har ändå stämplad bok, med lika välrenommerad firma som BMW, betalar nettopris för material 1500spänn insp 2 + olja.
Har inte lämnat in en bil på verkstad mer än en gång sedan 1974 (framvagnsinst.)förtroendekonflikt:))
Anlita en allbilverkstad som är duktiga tror Micke Olsson i Karlskrona ,kolla frilanssidan hittade nån bra.

MVH
Hasso
Tigerr
Bra Hasso, då rullar jag in till dej nångång i höst när det är dags för inspektion 2! :)

Tigerr
Jag kör "hasso-modellen" dvs fixar allt själv med hjälp av en kamrat och hans verkstad, självfallet får jag stämpel i boken när service gjorts. Polarn beställer delarna som behövs, jag hämtar upp dom och betalar, hans rabatt avdragen. Vet således precis vad som blir gjort med min pärla och sover därför gott om natten :D

www.malte-racing.com
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Jag upptäckte den hårda vägen att det finns mycket att tjäna bara på att ta med egen olja när man lämnar in bilen på service.
Jag fick betala 174kr/litern (x6,5 liter) när jag lämnade in bilen på oljeservice hos Carlsson Bil i Örebro. Kanske är normalt literpris hos BMW men helt skandalöst tycker jag!

Bug
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bug:Mobil 1 130kr lit hos B&E om jag inte minns fel i bilen. ( Mobil Super S 70kr lit)

MVH
Hasso
pi
42
pidde
523 -97
Gjorde en Inspection I service(6000mil) för nån månad sen. Ringde först till Theanders Bil i Lund och dom ville ha 6000kr(även efter jag sa att bromsoljan var precis bytt), ringde sen till Förenade Bil(Fosie) i Malmö och dom ville ha 4300kr(nämde inte ens bromsoljan).

Jag tänker köra alla service:ar hos BMW och dom på Fosie verkar kompetenta samt väldigt trevliga... kan varmt rekommendera dom.
Autosport i Limhamn - Mme
Jarls Bilservice - Hbg
NFS - Mme - saknar lyft om jag inte är ute och seglar..

Ovanstående är "betydligt" billigare än aukt. verkstad enl. min erfarenhet, men minst lika duktiga.

Kan tillägga att jag tillhör släktet som lämnar mekandet till andra och koncentrerar mig på framförandet av fordonet;-)

Kolla lite under sök ang. priser kanske?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Är man händig och har tid samt en kopia av Inspektion 1 alla servicepunkter och åtgärder är det mkt att spara på att göra jobbet själv. Inspektion II är lite mer omfattande och det är en del jobb. Annars kan man
lämna bort vissa saker man är osäker på och som kan vara luriga som t ex bromsvätskebyte och automatlådeolja.

Men gör du servicen själv så se till att dokumentera
den i en egen servicebok/dagbok där du anger datum och bokar för alla åtgärder. Spara sen ALLA kvitton på vätskor och delar du byter så du kan visa detta för en köpare den dagen du vill sälja bilen.

Annars blir den svårsåldare och du kan lätt få mindre
betalt (så att du egentligen inte tjänat nånting på att göra jobbet själv) om det inte finns några servicestämplar de senaste 6000 milen och du bara blankt påstår att "Jag har gjort detta själv".
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
OK, har idag bytt olja plus filter själv. Tändstift bytta för en vecka sedan. Borde reducera priset på kommande inspection något. Vad mer görs vid I resp II?

Oskar
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Oscar: En mycket bra verkstad i Blekinge är Automek i Karlskrona. Minst lika duktiga som vilken BMW mekaniker som helst och hälften så dyra.
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Tack wolv! Ska kolla med dem, kikar på Peter Rudvi och BMW i Kristianstad också tror jag.

Oskar
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Oskar: Jag har gjort inspektioner på både Peter Rudvi och BMW i Kristianstad. Båda är helt OK, men jag fick uppfatttningen att Kristianstad är något billigare. Men om du inte bryr dig i (vilket jag dock gjort hittills) att stämpeln ska vara från en auktoriserad BMW verkstad så är Automek flera tusenlappar billigare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2002-05-29 Länk
Micke var väldigt nöjd med Automek i Karlskrona.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
1400 kr länk till Mickes dagbok på sin hemsida.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.