AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.095

Ersätta mina elstolar med andra elstolar E34 - 1992. Kablarna stämmer inte.

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hallå, jag har en 535ia e34 -92 med tygklädda elstolar som jag tänkte ersätta med skinnklädda elstolar. Jag har köpt en klädsel från en 540 e34 som jag trodde bara skulle vara att koppla in. Stolarna är lika på det sätt att de båda har minnesfunktion och svankstöd.

Dock så visade det sig att kopplingarna är helt annorlunda på de olika stolarna. Finns det någon som har nån information om detta, om det finns nån bra guide för att koppla om eller egentligen vilken information som helst.

Tack på förhand. /Jesper
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
De nya stolarna kommer från en 94
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inte omöjligt BMW ändrade kontakttypen under E34'ans livstid - har dock ingen info om detta.

Det jag har är elscheman - vet dock inte hur detaljerat elstolar tas upp. Jag kan dock inte se några uppenbara skillnader mellan årsmodellerna.
Länk

Är det bara kontakterna som är olika, eller är antalet kablar och dess färger också helt olika?

Har du några bra bilder på de två kontakttyperna?
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hallå, tappade lite intresset. Tack för elschemat.
Har skakat fram några bilder men de blev ju tyvärr inte så bra. De första sju är på de nya stolarna i skinn.

Länk

Det verkar som att placeringen av databoxen är annorlunda och även kopplingarna till den. Jag har inte undersökt ännu men sladdarna som kommer från under mattan, är dom skarvade någonstans?

/Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, kontakterna ser ju definitivt olika ut.

En snabb titt i ETK ger en viss indikation att saker kring elstyrda stolar ändrades 09/1992. Matchar isåfall ditt fall (din 535 är en pre-09/92 och de nya stolarna är från en post-09/92).

Har du tur så är hela kablaget till stolarna kopplade till "huvudkablaget" med delbara kontakter. Annars så är det en del av "huvudkablaget". I elschemat ska det stå angivet olika förgreningar med ett X följt av ett nummer som då anger om det är en splice eller kontakt. Men kan vara svårt att få en helheltsbild av det från elschemat. Säkrast är helt enkelt att demontera den mesta av främre inredningen och följa vart kablaget tar vägen.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hej, lånar tråden lite eller rättare sagt blandar mig i lite, jag har en 535 88, köpte inredning från en m5, årsmodell okänd, pass stolen vara bara att koppla in, förarstolen däremot passa inte i kablaget, min elektronikbox sitter under förarstolen men boxen går ej o plugga in i kablarna från bilen, nån sa att det skall till en adapterkabel, stämmer det? Jesper?? hur ser dina kontakter ut i stolar o vid golvet?
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack "slangen", jag ska utforska så snart vädret tillåter (inbjuder). Kontakterna på stolen är de som syns på bilderna, där syns ju även sladdanslutningarna som finns på min bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.