|
|
|
|---|---|
|
Nu är det inte så att det aldrig går att ta sig fram och det är inte den första bakhjulsdrivna bilen jag äger men DSC lampan blinkar som en tok så fort det är lite snö på marken typ. Även om jag försiktiiiigt smeker gasen och kör på fjärde växel i 40-50 så vill den bara spinna. Nu sitter det visserligen 17" v-hjul på den sen jag köpte den och de är varken jättegamla eller slitna, dock inga ballongdäck som det brukar vara på v-hjul á 15" osv. Tjänar det ngt till att försöka hitta 16" med lite mer ballongdäck så att man förhoppningsvis får bättre fäste eller är det likadant för er andra med? | |
|
Jag tror dubb respektive dubbfritt, bredd, märke, modell och skick spelar större roll än profilen på däcket. Varför fokuserar du endast på det? Vad har du för vinterdäck idag? |
|
|
På E46 330i/d kan man inte ha mindre fälgar än 17". Vad är det för däckfabrikat, typ och dimensioner som du har nu? Är alla fyra däcken av samma fabrikat/dimension? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jag har en 50kg säck i bagage rummet och det gör att är bättre grepp när är halt och mycket bättre att ta dig fram genom hög snö. mvh alex alex |
|
|
Tror också att de 4 handflator som hela bilens tyngd ligger på, spelar mest roll. Så ju bredare däck, desto mindre tryck per kvadratcentimeter - desto sämre grepp. Därefter är det nog gummiblandning. Nordiska vinterdäck lär ha mest gummi. |
|
|
Jag har inte i huvet vad det är för märke och exakt dimension tyvärr och jag sitter så gött inne i värmen och behagar inte ut och kolla :P Jag vet att det inte är något bajsmärke iaf så därför tänker jag om det behövs ngn annan dimension, kanske fel av mig att bara nämna profilen då det även spelar in med bredden som ni säger men ni förstår nog vad jag menar. Grelle: Dubbfritt iaf, hatar dubb och ids inte oljudet. Erik: Jamen dåså inga 16" är att tänka på då :P Det är samma fabrikat på alla och de är 2-3 år gamla då jag fick med kvitto på när de inköptes av förra ägaren. |
|
|
Dani_, gasa försiktigt när det är halt - leta grepp. ;-) I fredags kväll körde jag med släpvagn när det snöade som värst (typiskt). Inte mycket last (och kultryck). Gick som tåget men jag var rädd för att det skulle bli problem när jag skulle åka från destinationen p.g.a. en backe. Parkerade ekipaget så att jag skulle kunna backa och ta sats ifall det var för halt. När det väl var dags att åka testade jag att köra framåt direkt utan att backa, Döm om min förvåning, det var inga problem alls. Det skall nämnas att bilen är skodd med centraleuropeiska vintersulor! En E46 liksom de flesta BMW har 50/50 viktfördelning och det bidrar till helt ok framkomlighet. Om man inte vill böka med sandsäckar och liknande bidrar en full tank med tyngd i bakvagnen. Största problemet som jag ser det är den låga markfrigången. mvh/ Anders |
|
|
Kör dubbfritt på min 330 och tycker det funkar bra men jag kan hålla med om att DSC-lampan blinkar löjligt lätt. I princip alltid när det är vinterväglag så slår jag av antispinn/DSC direkt när jag startat bilen för jag tycker den blir så mkt skönare att köra då. Kan styra lite fint med gasen utan att bli avbruten av nån trist elektronik, vilket inte nödvändigtvis betyder att man åker på "fetställ" för jämnan men man har ju den möjligheten också om hornen skulle råka växa ut! |
|
| Jag kör med 225/45-17. Nokian fram, Bridgestone bak. | |
|
Jepp, glömde däcken. GoodYear UltraGrip Performance 225/45-17 mvh/ Anders |
|
|
DSC-lampan blinkar. So what - Om man har ett DSC-system och det är halt så ska det blinka. E46 är en bra vinterbil särskilt med DSC inkopplat. Om man vill göra livet mer spännande så är det bara en knapptryckning borta. E |
|
| OK det är 205/55/17, Bridgestone Blizzak som i min mening är bra däck då jag har köpt dem till två andra bilar jag ägt. De är tillverkade 2012 V13 men fan vet jag kanske har fått skitexemplar, som ni säger vad ska det annars vara förutom däcken? Jag ville mest höra om ni andra också upplever den som lite väl känslig för dåligt väglag, det är inte så att jag stör mig på själva lampan eller liknande. | |
| Dani prova hakka 7or eller liknande vinterdäck med dubb! Kan lova att du får bättre fäste! Dubbfritt är ett stort skämt, här uppe i norr iaf,söderut funkar de säkert bra! | |
| Jag föredrar dubbfritt pga det låga ljudet då jag bor i södra Sverige och det kan va 2-3 månader ibland med barmark men ja det verkar ju som att de kända Nordfrost eller Hakka är rätt väg att gå. | |
|
Dani är det t.ex. nya däck fram och mer slitna däck bak? Jag fick problem med DSC på min gamla 330 -03 visserligen med sommardäcken men DSC gick in och bröt ner väldigt tidigt t.e.x om man åkte på en torr väg och bara svängd lite. Fick det förklarat att det är den olika rullhastigheten eller liknande som ställde till med problem när det var mer mönster farm än bak. Tänkte om det kan vara något liknande för dig? |
|
| Tyvärr inte, det är rätt så jämt slitna. Jag mätte inte exakt på millimetern men de såg jämnbra ut så det betyder väl att alla fyra är jämndåliga isf :P | |
|
Jag upplever min 330D-touring som väldigt bra på vintern. Antispinn- och antisladdsystemet skapar vid slir i låga hastigheter en sorts virtuell diffspär som gör att jag aldrig stått och spunnit med ett hjul. Ungefär som handbromstricket på rwd-bilar. |
|
|
Jag kör ju min gamle 323Ci på vintern som bara har det äldre ASC-systemet (som jobbar via ABS-systemet). Tycker det är rätt så smidigt och förlåtande, dvs man kan sladda lite och ändå komma undan med det - vilket jag antar att man inte riktigt kan med DSC som har flera givare än ABS-sensorerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.