AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.314

Undvika att trimma 525D E61 med automat?

fn
17
fn76
525D -07
Efter mycket läsande här och på andra internationella forum har jag kommit fram till att min 525D -07 lci (E61) har automatlådan ga6hp19z och den är specad att klara 400nm. Från fabrik ger en 525D just 400 nm vilket gör att all sorts trim överskrider detta. När jag köpte bilen hade förra ägaren precis trimmat bilen med ett chip ifrån Racechip.de. Bilen ger nu 253 hk och 488 nm. Bilen går mycket bra tycker jag och jag är nöjd men något orolig att lådan inte pallar detta. Ni som trimmat era 525:or, vad har ni för erfarenheter? Någon som råkat ut för haveri? Något jag ska tänka på i min körstil - är det acc från rödljus eller acc vid omkörning som är värst?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Det är väl segdragning på höga växlar som är värst för lådan.. Kör du som folk och låter allt bli varmt innan fullgasrepor tror jag inte du behöver vara orolig, se till så lådan har ny och fräsch olja i sig..
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
Ja hade en 525d lci , mappade den till Max. Växellåda och motor klarar sig extremt bra. Låg på runt 300 dieselhästar. Hade ga6hp19z..

Har nu skaffat en 530d prelci och har även mappat den för 4 dagar sedan. Flyt vad brutalt den går. Visserligen har jag ga6hp26z men ack den som ger sig. Blev brutalare än min 525d lci.

Det är SAMMA växellåda på båda bilarna . Det som skiljer dem åt är självaste momentomvandlaren .
Du bör mappa bilen, skippa kcr o Box o sånt.
fn
17
fn76
525D -07
Jo, jag kör som folk, leker aldrig typ burnar eller så men jag accelerar snabbare än de flesta vid rödljus. Vissa trycker ju knappt på sina gaspedaler och skulle accelerera 0-100 på ca en minut...
Bilen köpte jag som sagt trimmad, skulle nog aldrig lagt pengar på det själv. Utifrån de svar jag får här tänkte jag ta ställning till om jag ska behålla chipet eller plocka bort det, dvs. trimma av. Verkar som jag kan behålla chipet utifrån svaren jag fått, tack.
Så det är momentomvandlaren som är svaga länken, är det en separat del i växellådan som kan bytas om denna inte pallar och vad kostar en sådan reparation (så man vet vad man riskerar)?
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
nja, momentomvandlaren är rätt dyr att byta.... :(
Du
25
Ducatitobbe
Bmw 535d -08 BMW 325d-07Ducati 851-89
det kostar ca 20000 att byta momentomvandlare och mekatronikenheten inkl olja filter och arbete. Frågade nyligen pris på det hos Automatlådor i Södertälje.
Du
25
Ducatitobbe
Jag kör för övrigt en 325 med samma låda mappad till 287hk och 560nm har bytt olja och monterat ett hiflofilter. ska enl. samma verkstad göra så att lådan klara sig bättre. En annan fördel är att det blir billigare att byta olja och filter nästa gång eftersom filtret inte är sammanbyggt med tråget som orginalet.
fn
17
fn76
525D -07
Vad kostade oljebyte och hiflofilter dig? Har du upplevt några problem?
Du
25
Ducatitobbe
Det kostade ca2500 har inte några problem med den men det ska ju bytas med jämna mellanrum iallafall enligt zf. Priset på byte av momenten omvandlare var till min 535 som har börjat slira lite när den är kall.den är mappad med bluefin. Men hade en kcr box när jag köpte den. Då var den mycket nervösare och ryckigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.