|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny på forumet här och har letat lite innan på forumet för liknande problem, dock utan resultat då länkarna var gamla (döda). Har haft en 323 Ci års.mod 2001 i ca 1 år nu och varit nöjd med den fram till nyligen. Nu har jag ett problem : Bilen accelererar jättedålig och drar en massa soppa som påföljd utan att den i själva verket går så fort trots att jag trycker pedalen i botten. Bilen är 'svårstartad' när jag vrider om nyckeln trots att batteriet är 'nytt' och. Den kommer segt upp på 3000varv och accelererar ännu segare efter det men bränsleindikatorn är nere på 20 liter dvs "fullgas". Detta problem kommer upp i omgångar dvs allt kan vara normalt i 4-5 dagar för att sedan bete sig konstigt i 2-3 dagar i sträck. På rak arm får jag känslan att det kommer "luft" i något system men jag är inte säker då jag inte är någon händig bilexpert och kan inte därför avgöra det. Någon som vet om detta problem ? Hur ska jag gå tillväga för att lösa det så att bilen blir normal igen. | |
|
Har du möjlighet att felsöka den? Hade tittat efter hål i insugs bälgarna. Verkar som den tar tjuvluft. Länk Kan även vara ditt gasspjällshus som strular. Titta efter hål/sprickor i del 3 och 5 på länken. Brukar spricka i tummen där nummer 5:s linje slutar. |
|
|
Det låter exakt som problem jag har med min 320i! Men min blir aldrig bra, dvs den har gått lika dåligt sedan dagen problemet uppstod. Hur beter sig din bil vid jämn gas, säg att du håller 90 km/h, drar den mer soppa då också, eller är det bara vid acceleration? RBiH for life! |
|
|
Hej! Liten uppdatering, bilen går skitsegt fortfarande. Tack clintan för ditt tips, jag har bytt ut den delen men problemet kvarstår. När jag står på exempelvis på en (plan) parkering och ska börja åka iväg så känns det som att handbromsen är åtdragen precis när man hittat "dragläget" så man måste gasa på mer för att få bilen i rullning. Hel skumt blir så frustrerad över problemet. Hjälp uppskattas. Värt att tilläggas är bilen känns svårstartad 4 / 10 gånger. |
|
|
Jag skulle definivt börja med en felkodsavläsning för att få vettiga ledtrådar till vad det kan vara för fel! Kan vara t ex. en kamaxelgivare som är dålig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Hej & tack! Vart är det smidigast och få en sådan felkodsavläsning? Är det BMW återförsäljare som gäller? Vad brukar en sådan felkodsavläsning kosta? Är inte så insatt i bilar när dom krånglar, speciellt inte på en BMW. |
|
|
bmw tar över tusenlappen, billigare hos mindre verkstad. är man lite haj på datorer så köper man felkodsläsare på eBay och läser koderna själv! |
|
| UPDATE: Bokat in en felkodsavläsning för 250kr nu i dagarna. Kommer vara intressant för att se vart felet ligger. Återkommer med felkoderna när jag känner till dom. | |
|
Jag kan nästan slå vad om att den har kuggat över Vanos på insugs sidan. RBiH for life! |
|
|
Såg att du bor i Blekinge - om du har lust kan jag fixa en gratis avläsning via Carsoft om du kör upp till Emmaboda... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| johan b - vilken kille! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.