|
|
|
|---|---|
|
Tittar man i BMWs konfigurator nu så finns tillvalet S02VB som är en mer avancerad version av däcktrycksövervakning som visar absolut tryck och temperatur i varje hjul. Det konstiga är att det inte är standard, men gratis! Är det många som inte vill ha detta? Varför? Dyrt att komplettera vinterhjul med det? Äldre trådar i ämnet behandlar sådana saker som "går inte att ha med dubbdäck" och "jo det gör det visst". | |
| Ja det är numera ett gratis tillval på bilar som blir producerade efter mars 2014. Tillvalet var inte så dyrt så har valt till det på min spec. men kräver BMW original fälgar med lufttrycksmätare (RDC). Normalt är dessa lite dyrare än de utan. Om jag förstått det rätt kan man välja vilket däck man vill sen. | |
| Men alla BMWs fälgar kan fås med detta eller är det bara ett litet urval? Påverkar ju dom som gillar att välja fälgar rätt hårt medan andra inte bekymrar sig alls om detta. | |
| Är det inte typ lag på det? | |
|
Ett litet klargörande: Systemet heter TPMs rent generellt, hos BMW RDC enligt EU-norm skall alla bilar från 2014- ha den här skiten. Ventilerna passar dom flesta eftermarknadsfälgarna om dom kommer från nån vettig leverantör. Dessutom har Sverige fått undantag p.g.a att vi kör 2 hjulomgångar sommar/vinter. Mvh Patrik |
|
|
Säger lagen att alla, efter årskiftet nysålda bilar ska vara utrustade med systemet eller bara att de måste säljas med det? Oavsätt ovan så gäller det alltså inte Sverige? |
|
| Dyrt att köpa till dessa "RDC-ventiler" till dom fälgar man t ex har kvar för vinter (sedan den förra F11:an)? | |
|
Har Norge också fått undantag för RDC/TPMS? Jag har en F11 producerad februari 2014. Den har TPM i iDrive, men jag ser inte någon psi/bar/celcius i skjermen, men alla däcken är i bild med grön färg. |
|
| Är inte kravet bara att det skall finnas punkteringsindikering som "enkelt" kan kontrolleras av bilen genom "ABS-sensorerna"? Att kunna visa absoluttryck genom att använda de sensorer som diskuteras är väll ändå fortfarande valfritt? | |
| Kravet är punkteringsindikering och inte lufttryck, =) | |
|
Ja, det är som TheBear89 säger. Det har dessutom varit std på F1x sedan starten. Nu har BMW valt att slänga med det som tidigare kostade ca 3' extra, nämligen individuell mätning per hjul, och för detta krävs dyra sensorer i varje fälg. Jag valde att gå "all in" och har sensorer på vinterfälgarna också, men man kan leva utan... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Kom på mig själv att jag aldrig hört att någon anger absoluttryck i däck. däcktryck är ju såklart relativt till atmosfärstrycket. Inte helt korrekt men mer korrekt än att, som jag gjorde tidigare påstå, att det är absoluttryck som anges. Korrekt borde vara att säga: Punkteringsindikering är ett krav. Kan lösas genom att jämföra hjulhastigheten för varje hjul med hastigheten för övriga hjul. Mätning och indikering av däcktryck är valfritt. Ville vara rätta mig själv. |
|
| Narvselius, vad kostade sensorerna? | |
|
Skillanden i pris är inte så stor längre. SalesAfter.eu säljer fälg 331 till F11 med och utan RDC sensorer och skillanden är endast 50 EUR för fyra hjul. Radsatz 5er F11 V-Speiche 331 + Goodyear: 2399 EUR RDC Radsatz 5er F11 V-Speiche 331 + Goodyear: 2449 EUR Länk |
|
|
Micleg - kan kolla mer noggrant när jag är hemma igen, men vill mena jag gav ca 1.800:- för sensorerna, inkl klubbrabatt. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det var ju inte så farligt. Man är ju ändå fartblind pga priset på originalfälgar och fina däck :) | |
|
Narvselius, Du har individuell lufttrycksmätning på din nya bil. Kan du säja om de mäter rätt, om de inte mäter rätt kan du kalibrera om sensorerna själv? Verkar det som om trycket konsekvent visar däcktryck vid start på morgonen (förutsätter att lufttemperaturen i omgivningen är hyfsat samma dag för dag? På mackarna visar mätarna olika tryck beroende på vilken trycktank man använder just då och går inte att lita på. En del har digital visning men det betyder ju bara att avläsningen är enklare inte att de visar rätt. Själv har jag förskonats från punka sedan 1980 men med de löjligt breda och dyra däck man far omkring med är det av intresse för däckslitaget. |
|
|
Mäter rätt lufttryck, dvs det stämmer med det jag pytsat i. Försöker välja mackar med Mahle så att det åtminstone är en del kvalitet i processen. Huruvida däcktemperaturen är korrekt kan jag inte säga - verkar vettiga siffror i alla fall. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Temperaturmätningen verkar rimlig. Dvs efter ett hundratal meter efter start och givarna kommer igång så är tempen i däcket omkring omgivningstemperatur. Sedan vid ca 110 km/h så är tempen ca 20 grader varmare i däcken än omgivningen. Och trycket har ökat något. Från ca 2.7 (7-9 grader C) (vid start) till ca 2.9 -- 3.0 (30 grader C ) (efter ca 30 -- 40 minuter) Om man sedan saktar ned till ca 70 km/h så ser man att tempen i däcken börjar sjunka så sakteliga. Allt är ungerfärligt om jag minns rätt. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Narvselius och Näckrose, tack för era svar. Ska undersöka om TPMS går att kombinera med befintligt RDC till rimlig kostnad. |
|
|
Hittade fakturan, det var lite dyrare än vad jag skrev: Modul RDC, 36106856227, 4 st, 1907,20 + moms Skruvventil, 36146792831, 4 st, 425,60 + moms Inalles 2.915:-, inklusive 20% rabatt. Med "vanlig" klubbrabatt alltså lite över 3.000 :-. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.