|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! För en tid sedan märkte jag att min 320i (N46 motor) började bete sig väldigt konstigt. Det känns som att jag drar ett tungt släp med bilen, medelförbrukningen har ökat markant, från ca 7,5 l till nästan 9 l/100km. Energimätaren slår också lätt i taket, även vid moderata gaspådrag. Samtidigt så har bilen blivit markant segare, känns oerhört trött och har dålig segdragning. En 320i kan inte anklagas för att vara direkt snabb, men detta är smått löjligt. Har inte en enda felkod, avgasvärdena är hur bra som helst, och det är inga konstiga ljud eller vibrationer. Vad kan problemet vara? Vanos, Valvetronic, styrenheten??? Alla goda råd och förslag kommer att uppskattas! RBiH for life! | |
|
Kamkedjan som hoppat en kugg? Har du kollat spännaren, är den bytt till den förbättrade? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik! Det låter vettigt det du säger, för nu när jag tänker efter så rasslade motorn till, jag tänkte inte mycket på det då. Det hände i en bilkö på tomgång. Jag har inte bytt spännaren, är det en standarddel som går att köpa på BMW? Är arbetet omfattande? RBiH for life! |
|
|
Kedjespännaren kostar bara 350:-, det verkar ha kommit en uppdaterad variant mars 2007. Nr 7 på bilden Länk När är din bil tillverkad? Störst risk för kedjehopp är vid uppstart, samt om man på tomgång råkar "tappa" kopplingen. Det behöver ju inte vara detta, men det låter inte orimligt. Jag skulle inte köra bilen mer än nödvändigt, för har den hoppat en kugg så kan den hoppa fler. Då är det risk att kolvarna tar i ventilerna = dyyyrt! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, jag har kollat runt lite, verkar inte särskilt svårt att byta heller. Men om den nu har kuggat, måste den inte ställas om rätt, eller justerar systemet sig själv? Bilen är tillverkad i september 2005, om jag minns rätt, har precis slagit om till 143000 km. Jag förstår att det kan bli ventilsallad om den hoppar fler steg, och att jag i så fall har haft en enorm tur, för detta hände i april :) BMW gör rätt bra motorer! RBiH for life! |
|
|
Tja! En uppdatering. Lämnade in bilen på ordentlig felsökning, felet visade sig ligga i magneter som styr VANOS. Bilen hade inte kuggat, kedjan är i toppskick, likaså alla glidskenor och kedjespännaren byttes nu eftersom jag ändå köpt en ny. Så, magneter rengjordes, det blev ny toppackning eftersom den läckte lite olja, och det blev senaste mjukvara från mars 2013 eftersom den senast uppdaterats någon gång i mars 2007. Resultat? Bilen går silkeslent igen, drar mjukt och villigt, den har faktiskt finare gång nu än när jag första gången körde den för fyra år sedan. Så det blev en happy end (utan thailändska massörskor). Ett stort tack till BMW-gurun Nenne från Auto Teknik i Fjälkinge! RBiH for life! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.