AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.844

Underhålls ladda batteri e65/745a

Te
7
Teddes
745ia -02
528ia Touring -97
Då man hört att alla möjliga symtom med batteriproblem så undrar jag om det kan ta skada av att underhålls ladda. Anv en ctec laddare och planerar att ladda från motorutrymmet. Finns det varnings signaler på detta?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du har lite konstiga "el"fel på din bil skulle jag börja med att kolla hur gammalt ditt batteri är.

Jag hade en likadan bil som du har nu och den hade en hel del eltroll tills jag bytte till ett nytt batteri, då blev den normal igen :-) Om du behöver byta så byt till ett BMW Original AGM-batteri som tål lite mer urladdningar.

En Ctek är ju just framtagen för att inte skada ett batteri vid laddning och om du gör det via polerna fram under huven så ska det inte vara några problem. Jag har en ctek-laddare på min cab under hela vintern och den mår toppen på våren. Nu är den inte lika komplicerad elektroniskt som en e65 men de gånger jag laddade min e65 så ojade den sig inte. Inte heller min f02 som jag måste ladda då och då pga väldigt ogynnsam körprofil säger ifrån efter en stek-laddning. Och en f02 är nog ännu lite mer komplex avseende elen.

Så du kan utan problem ladda vi motorn men kolla hur gammalt ditt batteri är. Är det sen bilen var ny så är det definitivt dags för ett nytt även om det är trist att lägga ut de pengarna.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.