|
|
|
|---|---|
samke |
Hej! Införskaffade mig en 528 e39 av 1997 års modell som pendlarbil. Bilen är i relativt bra skick. En sak jag märkte på vägen hem var att bilen har laminerade rutor (även kallad dubbla eller bepansrade..). Lite tjockare än vanliga. Hissfunktionen bak fungerar dock inte. Rutan rör sig inte vid knapptryckning. Däremot uppstår ett knackande ljud, låter som att motorn jobbar men inte orkar hissa upp rutan. Till min fråga då: är elhissmekanismen densamma som till vanliga rutor, eller är de starkare med exempelvis större motor, tjockare vajer etc? |
|
Det är med stor sannolikhet samma mekanism, men du får kolla på realoem.com med ditt chassinummer för att veta säkert. Hissmekanismen har en svaghet, vajern är fäst med endast en klen nit som lossnar med tiden. Kolla på schmiedmann, de säljer hissmekanismer för ca 600 kr, BMW vill har nästan 3000 (fast då är det inklusive hissmotorn, med schmiedmanns får du flytta över den) Och dubbelglas är INTE alls samma sak som bepansrade glas. Dubbelglasen finns i två varianter; i båda fallen är det i princip två vanliga rutor som limmats ihop - dels klimatrutorna som har en luftspalt emellan och den andra varianten heter skyddsglas -- då är det en seg plastfolie emellan glasen, precis som på en framruta. Bepansrade glas är något annat - fanns mig veterligen inte till 5-serien, och är 7 cm tjocka rutor för att tåla kulor. |
|
samke |
Okej, förmodar att motorn är intakt i.o.m. att den låter. Eller hoppas iaf. Jo, glasen jag har är runt 8-10 mm i tjocklek samt med en svart board/list i överkant på glaset. Bra för imma samt värme/ljudisolering har jag förstått. Tack för svar! |
|
Japp, det låter som isolerglasen -- fina grejor! Värme/ljudisolering. Jag har bytt glas i bilar med dessa rutor och då var det samma hållare som glaset fästes i på fönsterhissen. Sen en gummiklädd klämma med en skruv för att spänna åt. Har bytt även fönsterhissmekanismer på flera bilar, och du får flytta över hållarna och motorn från din gamla trasiga mekanism till den nya. Ett tiotal torx-skruvar sitter allt med, fönsterklämmorna med hylsa 10 om jag inte minns fel. |
|
|
Det finns fabriksbepansrade 5serie, både E39 och E60 i B4klassning (det lägsta skyddet från BMW) Länk samt B6klassade E34:or dock är dessa efterbyggda av en underleverantör till BMW. Säpo ägde några 540iAP men har sålt dem till Kriminalvården. En kompis byte från dubbelglas till en enkel med en annan E39ägare och vad jag hörde bytes inte motorerna utan enbart rutorna. Kika i ETKn för 100% säkerhet. |
|
samke |
Toppen! Skall öppna och se. Återkommer med resultat! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.