|
|
|
|---|---|
chagy |
(e36,auto) har kört med hand bromsen på top i ca 300 meter. har nya bromsar bak. hur skadligt är igentligen detta? exat vilken del av bromsen skadas, fram eller bak? bra tips?? tack..... Chagy |
|
Detta är bara min personliga tanke. Men om jag inte missminner mig så sitter handbromsen bak och det som kan ha tagit lite skada kan isf vara handbromsbackarna. Jag tror inte att du behöver vara orolig.. /Fidde |
|
|
Om den fungerar som den ska är det nog lugnt. Du kanske skalade av lite av livslängden men värre är det nog inte. Handbromsen sitter bak. /Kristian |
|
djhenk |
det är faktiskt nyttigt att köra med handbromsen i emellanåt.. bromsarna fram tar oftast bättre än de där bak, för att få en jämn bromsverkan (under- och överstyrnings inställningar m.m.). Drar man åt handbromsen lite då och då samt rullar några meter, så får man fina och blanka skivor bak.. Observera att detta är erfarenheter från andra bilmärken än BMW. |
|
Nu blir jag lite förvånad. Tar handbromsarna på skivorna precis som de vanliga bromsarna? Trodde inte handbromsen hade något att göra med det reguljära bromssystemet. /Mvh |
|
|
Om handbromsen skulle verka på skivan, hur kommer det då sig att man kan köpa handbromsbackar till bmw ? ;) se länk till motornord Länk |
|
|
Det finns bilar där handbromsen faktiskt tar på skivan med de "vanliga" bromsbeläggen t.ex. nissan... Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det står i instruktionsboken att man ska köra typ 150-200m meter med handbromsen lite lagom åtdragen nån gång då och då. Det är även ett bra tips om den har en tendens att frysa fast på vintern, så dra i handbromsen en hundra meter innan du stannar bilen så värmer du upp bromsarna lite och därmed även torkar ur lite ev. fuktiga belägg... Rickard |
|
|
tarzan325 hur fungerar det? broms ok är ju hydraliska. Men det kan nog stämma att man skall köra lite med handbromsen i, att den blir dålig beror oftast på att den inte används. |
|
|
Exakt... Alla som kör automat och använder handbromsen varje gång man ställer bilen räcker upp en hand... Nähe det blev inte så många, trodde väl det =) Hur det funkar? Det sitter en liten hävarm på en skruv som sitter mitt i kolven på nåt vis, som är självjusterande. Knepigt men det funkar... Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.