AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.628

Reservdäck till ny BMW

ca
107
calpe
X5 40D F15
Kan någon tipsa om hur man ska få tag på reservdäck till F15? Såg på Bimmerpost att i USA går det att få som option men när jag frågar BMW-Sverige så går det inte i europa(!)...
Anledningen är att jag inte vill ha RFT, åtminstone inte på vinterdäcken som snart ska inhandlas, och för att kunna skifta sommardäcken senare.
Snabblagnings-kit går bort (endast som nödfall).
Kreativa tips? :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har bilens ens en reservhjulsbalja?

Jag hade skippat reservhjul och kört icke-rft utan att oroa mig.

Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Håller med Grelle. Jag har slutat med rft och kör tub plus kompressor som inhandlades på Biltema. Jag hade tidigare hört att sprutar man in lagningsmassa i ett däck så är det sedan förstört. När jag pratade med min däckhandlare så sa han att det blir inte förstört, men ska man laga det så måste man rengöra det vilket tar tid=kostar pengar. Det gör att det inte är lönt på små/ billiga däck men kör man på dyrare däck så lönar det sig. Rft däck är enligt min uppfattning helt kass. Min 740 med Pirelli rft uppträdde värre än min 328 som hade billiga skräpdäck när jag köpte den. Känns konstigt att en bil på 2,5 ton sladdar över de vita linjerna :)
Bytte till vanliga däck och fick en helt underbar bil!

ca
107
calpe
X5 40D F15
Ja det får nog bli något sådant. Är RFT lika dåliga som på min tidigare -08 är det inget snack, så fort det var fuktigt på vägbanan så gled bilen i mer sidled än framåt. Typ.
Skulle dock kännas bättre med ett reservdäck om man är på en ödslig inlandsväg lång bort från allt...
Hur stora lagningar fixar en tub? Vanligast är väl att man får en skruv eller liknande i däcket som orsakar punkteringen
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Reservhjul på burk + kompressor + lagningskit, finns på tex Biltema att köpa.
Toppa sedan med en assistansförsäkring. Kostar dig ett par hundra per år, men man känner sig säkrare och slipper ha ett hjul liggandes där man kan gömma smuggelsprit! =)
Pi
96
PinnenX
325i-05
Att tänka på är att BMW mobile care inte gäller vid punktering om du skippat RFT
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur ofta får ni punktering?

För mig och mina bekanta är det ytterst sällan det händer och de får gånger det hänt har det ändå löst sig, utan att ringa bärgare eller behov reservhjul. Har alltså varit pyspunka eller spik i däcket och man har kunna kört till däckhandlare.
ca
107
calpe
X5 40D F15
Grelle, du har rätt. Har haft en hel del punkteringar. Alla gånger har det handlat om en skruv utom en gång, då slets däcket sönder så att radialet spretade åt alla håll. Däcktyp denna gång? RFT....
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Sen är det skillnad på olika sorters lagning på tub. Klassisk punkaspray allt i ett eller slime som man "häller" i och sen luftfyller med kompressor.
ca
107
calpe
X5 40D F15
Ulfis, vilken föredras?
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Själv har jag en kompressor från Classe (den dyrare) och Slime från Mekonomen. Slime är giftfritt och går att tvätta bort med vatten.

Jag har ännu inte haft "nöjet" att testa produkten. ;-)

Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har haft två punkteringar på min förra F11 med RFT. Ofta vill däckverkstäderna inte laga RFT-däck (beror på var skadan sitter) och då tvingas man ställa bilen hos dem. De har inte alltid rätt däck i lager och måste beställa hem. Om däcken var slitna eller om de inte kan få tag på samma mönster så måste man byta bägge däcken på samma axel. Kan bli rätt dyrt i slutändan.

Trots det finns det tillfällen då det kan vara bra med RFT som till exempel om man är fullastad med hela familjen i bilen och det händer på motorvägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.