|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nyligen skaffat mig en 320d manuell touring 2010 med dieselvärmare. Eventuellt har jag problem med värmen i kupén, men jag tänkte att ni som är mer kunniga på denna bil skulle kunna hjälpa mig lite. Startar jag bilen (inte dieselvärmaren) så kommer det varm luft efter en stunds körning. Vid min krypkörning i stan så kan bilen få för sig att börja blåsa kall luft för att sedan växla till varmt sen kallt och efter det kommer värmen som den ska. Då kan den stå på tomgång mm och då är det bara varm luft som kommer. Kör jag däremot direkt ut på landsväg och med lite tempo märks problemet knappt av. Jag har läst mig till att om ja kör dieselvärmaren för kort tid så kyls det varma vattnet till kupén ner,helt. Startar ja värmaren och skiter i att slå av den märks inte problemet. Jag har haft handen på cirkuonspumpen och känner att den nästan "pulserar"/"hugger till" var 5 sekund ungefär. Frågan är om cirk pumpen är slut eller kan det vara termostaten och termostat nr 2 (egr) som spökar? Eller ska jag byta alla tre? För övrigt så är batteriet halv taskigt, men det ska ju inte ha någon betydelse. Det konstiga är bara att igår åkte jag direkt ut på landsväg utan problem. Idag en stadsrunda som resulterade i några växlingar för att sedan fungera fullt normalt! Enda nackdelen med kärran just nu är att jag saknar en temp. Mätare! :) finns det att få fram i idrive? Tack för hjälpen! Mvh Mattias I | |
|
temp går att klicka sig fram till.. kolla denna guide: Länk |
|
|
Tack för hjälpen! Ska kolla det imorgon. Ingen som har en idé på vad det kan vara? Verkar som om att värmaren startar samtidigt som bilen även om jag inte trycker på den via fjärren! Antar att det är så till en viss temperatur? Batteriet till värmaren va kasst häromdagen så jag bytte detta. En långsiktig tanke slog mig att värmen kanske stannar om den tappar kontakten med fjärren och då kommer ju kall luft då värmaren prioriterar kupén? Eller kan det vara så att batteriet i bilen är boven i dramat då det är så gott som slut? Tacksam för svar! Mvh Mattias I |
|
|
På bilar med dieselvärmare startar den automatisk om uttertempen är under +5 grader och kylvätskan är under 7X grader. Om ditt batteri i bilen är svagt kan det nog vara det som ger dig problem. |
|
|
Dåligt batterikapacitet gör att fläkten kan "komma och gå", börja med att ladda eller byt ut batteriet. IBS känner av batteriets kondition och kan stänga av mindre nödvändiga funktioner. Jag misstänker att delar av värmesystemet ingår i detta. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja igår lät ja bilen stå med batteri laddaren i många timmar! Och nu startar värmaren när bilen är kall (ute temp +1) för att sedan stängas av efter en ca 5 min körning. Så allt verkar vara i sin ordning! Får beställa nytt batteri i veckan och sedan be BMW koda in de för att vara på säkra sidan. Jag har alltid mekat med tidigare bilar jag haft, bytt motorer mm men nu när jag köpte en bil som är smartare än Einstein så är man inte så kaxig! Den skulle säkerligen bara ge igen om jag försökte laga/felsöka! :) Ett stort Tack för hjälpen och detta forum där man finner det mesta! Mvh Mattias I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.