AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.130

Köra från Wien till Ungern

Om två veckor skall jag besöka kunder i Veszprem i västra delen av Ungern. Eftersom det är lite struligt med direktflyg som går lämpliga tider till Budapest blir det istället flyg till Wien och därefter hyrbil resten som skall ta ca 2,5h från Wien.

Någon som har erfarenhet av att köra i Ungern eller något annat man skall tänka på? Några bra ställen att äta på längs vägarna?

Alla tips mottages tacksamt!
De kör som idioter i det landet, galna omkörningar med motorsvaga bilar...
Håll dig till de stora vägarna, helst betalmotorvägarna om möjligt.
OK där ser man, blir mestadels motorväg. Hur funkar det med betalning, går kreditkort bra eller skall man köpa en dekal?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej

Du ska köpa dig en vignette, finns skyltat på vägarna vart de finns o köpa.

Har endast kört på motorvägar, o där körs det som i övriga Europeiska länder.
AMET: Jasså? Hastighetsgränserna respekteras sällan av ägare till motorstarka bilar. Nej det körs inte som i Svedala, kanske mer som i Italien...Länk
Det är ju i princip bara Sverige där bilister blir upprörda när någon kör fortare på motorvägen än vad det står på skyltarna så jag förstår vad AMET menar...Avis verkar fixa vinjette för Ungern så det skall nog bli bra.
Kristoffer: Hade ett "rejs" med en galen ungrare bakom mig 2006...Han körde den nyaste Audi A6 3.0 Tdi, jag låg i typ 130 på motorvägen. Låg ungefär 2 m bakom mig i TÄT trafik. Efter ett tag gavs det tillfälle så jag "nitade" gasen, han blev efter. Vid 220 så släppte jag. Då kommer han, bakifrån i över 200, sneddar över tre filer, ut på vägrenen o "kör om". Annat exempel: Långtradarkö på Europa väg, fjuttig Suzuki framför med typ 60 kusar, påbörjar en omkörning HELT i blindo, slutade med att mötande fick stanna! Tredje exempel: Hetsig X3 förare bakom mig, nitar gasen igen upp till ca 150, han blir efter. Flyger om mig i ca 200, detta på en smal o guppig så kallad "europaväg". Allt detta o mycket till inom loppet av 12 dagar, de kör som idioter, överlag. Det finns en anledning varför man såg/ser så många "minnesrunor" längs vägarna i det landet...
Mitt råd: Håll dig till de stora vägarna, låt dig inte hetsas av galningar bakom ratten, för såna finns det gott om i det landet. Dessa personer skiter blankt i polisen, åker de dit så betalar de vad det kostar för att slippa undan...Ja det funkar så till viss del, än idag 2014 då jag har vänner i landet som hör till den "ekonomiska eliten" o har berättat för mig flertalet gånger "Ha, nu åkte jag dit igen för en fortkörning, men det löser sig fint denna gång med".
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
ja du Dawwe du har nog varit med om tråkigheter, men allmänt så körs det hårdare mellan o syd Europa än i Norden.

Det var så jag menade om att de kör som i övriga Europa....

Sedan finns inte spärren i vissa människor, hur man ska köra bil men den sista i...
är inte född än;-)

Ang om dödsrunor så finns de en hel del när man kör i Södra delarna i Europa, lite jobbigt o se dessa... man är inte riktig van o se dessa dödsrunor när man kommer från Sverige.

Är det tillåtet o sätta upp sådana här i Sverige?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De skulle nog fungera bra med dödsrunor då fick nog en del en tanke ställare tror jag
Ja men det som du beskriver förekommer i det flesta länder i Central och Sydeuropa så det har man sett förr och som du skriver är det bara att vara vaksam och skita i hur de andra kör.

Hur fungerar det med kortbetalning och parkering? Skall bara vara borta i två dagar...går det bar med euro som cash och slippa växla?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har aldrig kört i Ungern men har gjort ett par turer i Europa. Döm om min förvåning förra sommaren när vi körde in i Tjeckien och såg att det landet inte fanns med i GPSen... Det blev till att stanna på en mack och köpa traditionella kartor... Ganska meckigt när man vant sig vid alla hjälpmedel...

Så tipset är, kolla att du får med GPS med hyrbilen och att den har Ungern med i kartorna.

/DJ
Ja GPS är fixat och ingår i hyrbilen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vägarna är i allmänhet bra i Ungern, betalmotorvägarna håller högre standard än våra svenska. Tempot är högre, men det finns både fartkameror och aktiva poliser så håll dig till trafikrytmen. Trafiken runt Budapest är inte speciellt rolig i rusningstid. Se till att köpa en vignette direkt vid gränsen för att slippa bekymmer.

Du äter bäst i Budapest, men bättre mackor / baguetter med fin chark och liknande finns vid de flesta bensinmackar.

Har ingen koll på parkering överlag, har bara parkerat i hotellets garage där det lagts direkt på räkningen. Svårt att tro att man kan betala mer kort på en vanlig parkering däremot (dock inte säker).
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Körde sträckan Wien- Budapest mitten på Januari 2013 med hyrbil. Var lite tveksam om man skulle lägga till vinterhjul på hyrbilen men gjorde det, som tur var. Det var blev ett j*vla snöoväder med 50 cm snö. Eftersom jag har släkt i Ungern, och varit där åtskilliga gånger,så vet jag att de har risiga sommardäck, så ni förstår var bilarna var placerade, just det, i dikena, som tussilago. Så lägg till vinterdäck om du ska köra där. Du behöver inte tänka på någon vignett, det sitter oftast transponder på hyrbilen och betalningen regleras efteråt. Kör i Österrike så mycket som möjlig, det tar tid på Ungerska vägarna.
//Stefan
Tackar för infon - vinterdäck skall sitta på enligt specen. Hyr via Avis och de brukar ha rätt bra koll åtminstone i Europa..

Kommer köra E51 rakt österut in i Ungern och sedan svänga av mot Veszprem på en landsväg, ser att denna sträcka tar ca 1:40 så standarden är nog sisådär när man väl lämnat motorvägen...
Sitter i wien nu och väntar på flyget hem...resan gick bra. Som skrivits innnan, motorvägarna håller riktigt hög klass och bilisterna i både Ungern och österrike kör "tyskt" dvs fort på 130-etapperna men är vaksamma bakåt och respekterar sträckor där farten är nedsatt. Dvs raka motsatsen med hur många svenskar kör...

Vägen över bergen ned mot balatonsjön var intressant...önskar man hade haft Porschen på vissa kurviga sträckor medans andra var rena månlandskapet med kratrar överrallt. Någon galna omkörning såg man och rätt många ungrare verkar redan ligga i träning inför GP loppet senare i år :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.