AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.364

Hur byter man kamrem själv på E34 518i M40?

To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Jag har en 5.18 som jag köpte ny 1992. Då bilen var nästan ny så gick en decimeter av kammarna på insidan av remmen av så jag blev stående och fick ta bärgningsbil till verkstaden. Motorn klarade sig. Detta var långt under de 7000 milen som remmen skulle hålla. Efter detta kom BMW på att det var konstruktionsfel och ändrade frekvensen vad gäller byte till 4000 mil. Jag har alltid lämnat in den för byte då remspänningen har varit så kritisk och specialinstrument krävs för att mäta remspänningen, men nu då bilen börjar bli äldre så vore det bra att kunna göra det själv. BMW vill ha 6000 kr och det känns som om det vore mer än bilen är värd, men för oss som pendlarbil är den funktionsmässigt värd en hel del. Bor så det är svårt att resa buss. Hur har ni löst det på M40-motorn, då ni behöver byta rem?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Verkar som ingen byter kamrem på sina M40-motorer :-)

Hade själv en 518i, där det var okänt när kamremmen byttes senast (troligtvis var den långt över gränsen och kunde den gå sönder närsomhelst).

Bilen inhandlades mer som en "leksak" och användes efter principen att underhåll-den-och-kör-tills-något-dyrt-går-sönder (det var alltså ingen bil som var värd att lägga några större summor på - främsta anledningen var att någon borrat ett nytt hål för en grenrörspinnskruv i blocket och borrat in i en oljekanal så det läckte mumma med olja från den pinnskruven).

Iallafall funderade jag på att byta kamrem själv, men kollade upp proceduren och insåg att det inte var värt besväret att göra det själv. Hade bilen varit värt att behålla så hade jag lämnat in den till en verkstad som man har förtroende för, i detta fallet hade den troligtvis hamnat hos Need For Speed i Malmö.

Sammanfattat skulle jag lämnat in den till en verkstad med inriktning mot BMW för att komma undan billigare än de 6000 SEK. Det blir ju ett mellanting mellan att göra det själv och lämna in den till BMW.
Lite "Coolt" att ha en 518 från 92 som du köpte ny!

Kanske bara jag som tycker det iufsig.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja det verkar vara en del jobb men det kan jag ta då man lär sig något på vägen. Jag brukar köpa nya bilar och sedan har jag dem tills de når en gräns där det blir för oförsvarbart att reparera. Brukar gå runt 50 000 mil. Min 5.18i har passerat 45 000 mil och jag vill gärna ha den kvar, men svider att lämna den för 6000 kr, då det inte känns försvarbart. Need for Speed hade inte tid och inte vem som helst av mekarna kunde göra det och då drog det ut till mars. Jag kör på övertid så jag måste göra något asap. Det är mycket jobb och delarna kostar en del ca 2000 kr om man bytar alla hjul mm. Jag har en vattenpump som ligger och väntar i garaget som jag också skulle sätta dit. Detta måste göras i samband med remmen. Originalpumpen sitter i. Är en pendlarbil och körs varje dag till jobbet. En arbetshäst av aldrigt skådat slag, Matar den med ny kvalitetsolja, Valvoline, STP och nytt originaloljefilter varje tusende mil och avhjälper det som går sönder med original reservdelar.

Ulf
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag bytte kamrem på min 518 90a och upplevde inte att det var speciellt komplicerat. Följde gången i en verkstads handbok!

Tycker det är fantastiskt kul att höra att du köpte den ny 92 och att den fortfarande rullar. Imponerande! Jag köpte min vid 26000 mil och körde till 33000 mil. Jag var tredje ägaren och bilen hade bla original avgassystem...
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Som talaren ovan skriver, inget speciellt avancerat.

Se bara till att du köper en bra rem. Min bil fick jag byta topp på, för att Biltemaremen inte höll någon vettig kvalite.
En bra guide om du nu inte har tillgång till remspäningsverktyget. Länk
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tackar! Har Haynes, men har läst och hört att just remspänningen skall vara enormt känslig. Men har du gjort det med fiskevågen och kört över tiden med den spänningen så fungera det. Jag brukar alltid köpa originalgrejor, då detta borde garantera en viss nivå på kvaliteten, och vi har ju vår rabatt som hjälper lite. Även om det är dubbla kostnaden så är det lite i sammanhangen några hundra mellan pirat och orginal. Har ju haft ett haveri på nästan ny bil, så man blir lite försiktig och undrande över just remspänningen. Kamremmen blev "ren" på en lång bit, men den gången ställde allt sig i ett läge där delarna inte kolliderade. Det blev bärgningsbil och verkstad och därefter blev bytesintervallet 4000 mil. Jag har jagat en mätare för remspänning men inte hittat något vettigt. Är det någon som har hittat någon? Såg en på Youtube av Gates tillverkning, som verkade vettig, men inte hittat den på nätet. Det finns en instruktionsfilm på Youtube i två delar om just kamremmar och där visar man användningen av den. Känns som den skulle fungera då den också tar hänsyn till remdimensionen och kompenserar för den.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Topgun007 : Kul att se att din 518i som du köpte ny rullar på såpass bra! Jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad de månader jag körde min 518i, den var alldeles utmärkt som pendlarbil.

Bra guide som det länkas till, själva bytet är väl någorlunda straightforward fast tycker det är lite omständigare än vad det borde vara. Brukar normalt sett göra det mesta på mina bilar (i mån av tid och verktyg), men droppen som fick bägaren att rinna över på just M40 var avsaknaden av timingmärken samt det komplicerade sättet att behöva spänna kamremmen.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Jo jag har resonerat på samma sätt. Och sedan fick jag en redig smäll då remen haverareade efter ett par tusen mil på en ny bil. Även BMW fick sig en funderare och ändrade intervallet till 4000 mil. Använt bilen till dragare av bilsläpet och trots sin ringa effekt på 115 hk så drar den bra. Många hundra ton som jag under åren kört bort, då jag schaktat och byggt på huset. Skall se om jag får tag på låsverktyget till en försvarbar peng och sedan byter jag. Då man monterar remen, så skall kamaxelns remhjul lossas för att få remspänningen ut i remen och då måste man ha ett verjtyg som håller kamaxeln, då man momentdrar den. Tiden är alltid kritisk och har man sex bilar så blir det jobbigt ibland om man gör allt själv, men annars är det en skön avkoppling och ibland en redig hjärnjumpa att hitta orsakerna till felen.

Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.